Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΔΙΑΖΕΥΚΤΙΚΗΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΣ
Την
ημέρα της Πεντηκοστής έχουμε την ίδρυση της Εκκλησίας Σ – Λ.
Απαραίτητη
προϋπόθεση για την συμμετοχή στην θεία Ευχαριστία είναι η αλληλοσυγχώρηση των
πιστών Σ – Λ.
Η
κοινότητα των πιστών προσεύχεται μόνο για τους παρόντες στην σύναξη της θείας
Λειτουργίας Σ – Λ.
Κινητές
εορτές ονομάζονται αυτές που έχουν ως κέντρο το Πάσχα και εορτάζονται κάθε
χρόνο διαφορετική ημερομηνία, αλλά την ίδια πάντοτε ημέρα της εβδομάδος Σ – Λ.
Η
λατρεία είναι έργο μόνον των ιερέων Σ
– Λ.
Τοποθετούμε
λείψανα αγίων κάτω από την Αγία Τράπεζα, γιατί η Εκκλησία θεμελιώθηκε στο αίμα
των μαρτύρων Σ – Λ.
Οι
εορτές προς τιμή της Παναγίας λέγονται δεσποτικές Σ – Λ.
Τον
δεκαπενταύγουστο ψάλλουμε τον Ακάθιστο Υμνο Σ
– Λ.
Η
τριπλή ανάδυση και κατάδυση του βαπτιζόμενου στην κολυμβήθρα συμβολίζει την
τριήμερη ταφή και ανάσταση του Κυρίου Σ
– Λ.
Οι
μάρτυρες του Ιεχωβά υποστηρίζουν ότι ο Ιησούς Χριστός είναι Θεός Σ – Λ.
Τα
αγγελικά τάγματα είναι δώδεκα Σ –
Λ.
Οι
ακίνητες εορτές του χρόνου υπολογίζονται με κέντρο τα Χριστούγεννα Σ – Λ.
Θεομητορικές
ονομάζονται οι εορτές προς τιμήν της Παναγίας Σ
– Λ.
Ο
παρακλητικός κανόνας είναι αφιερωμένος στην Παναγία και διακρίνεται σε μικρό
και μεγάλο Σ – Λ.
Το
σχέδιο του Θεού για την σωτηρία του ανθρώπου ονομάζεται πολιτική οικονομία Σ – Λ.
Η
ουσία του Θεού χαρακτηρίζεται ως απρόσιτη Σ
– Λ.
Οι
ενέργειες του Θεού χαρακτηρίζονται ως μεθεκτές Σ
– Λ.
Κάθε
χριστιανὸς ἔχει ἕναν φύλακα ἄγγελο ἀπὸ τὴν ἡμέρα τῆς βαπτίσεώς του Σ – Λ.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
Αναφορά
στο κήρυγμα και στα θαύματα του Χριστού γίνεται κυρίως (στην διάρκεια της θείας
Λειτουργίας):
α.
Στο αποστολικό ανάγνωσμα
β.
Στο ευαγγελικό ανάγνωσμα
γ.
Στον χερουβικό ύμνο
δ.
Στα αντίφωνα
Στὴν
Μεγάλη Είσοδο γίνεται:
α.
Η μεταφορά του ιερού Ευαγγελίου
β.
Η κοινωνία των πιστών
γ.
Η μεταφορά των τιμίων Δώρων
δ.
Η διανομή του αντιδώρου
Μετάνοια
είναι:
α.
Ο φόβος και οι τύψεις της συνειδήσεως
β.
Η αλλαγή τρόπου σκέψεως και ζωής
γ.
Η απογοήτευση που νοιώθουμε μετά την αμαρτία
δ.
Η ενοχή για την αμαρτία που διαπράξαμε
Τα
στέφανα στην τελετή του γάμου συμβολίζουν:
α.
Την σφραγίδα της ενώσεως και αμοιβαίας αγάπης
β.
Την κοινή συμμετοχή στις χαρές και λύπες της ζωής
γ.
Την αναγέννηση του ζευγαριού στην νέα του ζωή
δ.
Την επιβράβευση για την καθαρότητα της ζωής των νυμφευομένων μέχρι τον γάμο
Η
σωστή σειρά των μερών της Λειτουργίας των Κατηχουμένων είναι:
α.
Αναγνώσματα, Δοξολογία, Μικρή Είσοδος, Αντίφωνα
β.
Αντίφωνα, Δοξολογία, Αναγνώσματα, Μικρή Είσοδος
γ.
Δοξολογία, Αντίφωνα, Αναγνώσματα, Μικρή Είσοδος
δ.
Δοξολογία, Αντίφωνα, Μικρή Είσοδος, Αναγνώσματα
Το
νερό του Βαπτίσματος συμβολίζει:
α.
Την κάθαρση από τις αμαρτίες, το θάψιμο του παλαιού ανθρώπου
β.
Την πάλη ενάντια στο κακό
γ.
Την σφραγίδα του Αγίου Πνεύματος
δ.
Την απόταξη από τον διάβολο
Η
εισαγωγική τελετή του Βαπτίσματος περιλαμβάνει:
α.
Τον αγιασμό του νερού, τους εξορκισμούς και την σύνταξη με τον Χριστό
β.
Την άλειψη με άγιο έλαιο, τον αγιασμό του νερού και τους εξορκισμούς
γ.
Τους εξορκισμούς, την σύνταξη με τον Χριστό και την ευλογία του ελαίου
δ.
Τους εξορκισμούς, την σύνταξη με τον Χριστό και το Σύμβολο της Πίστεως
Η
πρώτη φάση της θείας Οικονομίας ξεκίνησε με:
α.
Την δράση των Πατριαρχών
β.
Την γέννηση του Ιησού Χριστού
γ.
Την ίδρυση της Εκκλησίας στον κόσμο
δ.
Την δράση των Αποστόλων
Σαράντα
ημέρες μετά το Πάσχα έχουμε την εορτή:
α.
Της Αναλήψεως
β.
Της Μεσοπεντηκοστής
γ.
Της Πεντηκοστής
δ.
Της Σαρακοστής
Τα
βράδυα των ημερών της Μεγάλης Εβδομάδος ψάλλουμε την ακολουθία:
α.
Του εσπερινού της ιδίας ημέρας
β.
Του όρθρου της επομένης ημέρας
γ.
Του όρθρου της ιδίας ημέρας
δ.
Του εσπερινού της επομένης ημέρας
Ο
Θεός είναι:
α.
Μία ουσία με τρείς φύσεις
β.
Μία φύση με τρείς υποστάσεις
γ.
Μία υπόσταση με τρείς φύσεις
δ.
Μία υπόσταση με τρία πρόσωπα
Ἡ
κορύφωση τῆς θείας Λειτουργίας εἶναι ὅταν:
α.
Διαβάζεται τὸ Εὐαγγέλιο
β.
Ἀπαγγέλλεται τὸ Σύμβολο τῆς Πίστεως
γ.
Κοινωνοῦν οἱ πιστοὶ
δ.
Ὁ ἱερέας προσεύχεται νὰ κατέλθει τὸ Ἅγιο Πνεῦμα καὶ νὰ μετατρέψει τὰ τίμια δῶρα
σὲ Σῶμα καὶ Αἷμα Χριστοῦ
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΣΕΩΣ
Α΄ Β΄
1.
Κυριακή α.
Αγιος Νικόλαος
2.
Δευτέρα β.
Ανάσταση του Χριστού
3.
Τρίτη γ.
Αγιοι Απόστολοι
4.
Τετάρτη δ.
Σταύρωση του Χριστού
5.
Σάββατο ε.
Προδοσία του Χριστού
στ.
Αγιοι Αγγελοι
ζ. Τίμιος Πρόδρομος
η.
Αγιοι Μάρτυρες
θ.
Τρείς Ιεράρχες
1.
Αρχή Τριωδίου α.
Γρηγόριος ο Παλαμάς
2.
Α’ Κυριακή των Νηστειών β.
Κυριακή Τελώνου και Φαρισαίου
3.
Γ’ Κυριακή των Νηστειών γ.
Αναστήλωση των ιερών εικόνων
4.
Δ’ Κυριακή των Νηστειών δ.
Ανδρέας Κρήτης
5.
Ε’ Κυριακή των Νηστειών ε.
Ρωμανός ο Μελωδός
στ.
Ιωάννης ο Σιναΐτης
ζ.
Μαρία η Αιγυπτία
η.
Μαρία η Μαγδαληνή
1.
Υπαπαντή του Κυρίου α.
15 Αυγούστου
2.
Ευαγγελισμός της Θεοτόκου β.
25 Δεκεμβρίου
3.
Θεοφάνεια γ.
6 Αυγούστου
4.
Μεταμόρφωση του Σωτήρος δ.
25 Μαρτίου
5.
Κοίμηση της Θεοτόκου ε.
6 Ιανουαρίου
στ.
2 Φεβρουαρίου
ζ.
1 Ιανουαρίου
η.
6 Φεβρουαρίου
1. Μεγάλη Δευτέρα α. Αλειψη των ποδιών του Ιησού με μύρο
2.
Μεγάλη Τρίτη β.
Ακαρπη συκιά - Ιωσήφ
3.
Μεγάλη Τετάρτη γ.
Παραβολή δέκα παρθένων
4.
Μεγάλη Πέμπτη δ.
Ιερός νιπτήρας – Μυστικός Δείπνος
5.
Μέγα Σάββατο ε.
Φρικτά πάθη του Σωτήρος
στ.
Σταύρωση του Κυρίου
ζ.
Προδοσία του Κυρίου
η.
Ταφή του Κυρίου
θ.
Ανάσταση του Κυρίου
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΝΟΙΚΤΗΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΣ
Για
ποιόν λόγο η Ορθόδοξη Εκκλησία χρησιμοποιεί νερό στο μυστήριο του Βαπτίσματος;
Σε
ποιους αναφέρεται η Λειτουργία των Κατηχουμένων και τι περιλαμβάνει;
Πόσοι
και ποιοι είναι οι βαθμοί της Ιερωσύνης; Ποια είναι η αρμοδιότητα του καθενός;
Πώς
μπορούμε να ξεπεράσουμε τους δισταγμούς μας και τι μπορεί να μας ωθήσει τελικά
στο μυστήριο τῆς εξομολογήσεως;
Ποιοι
συμβολισμοί υπάρχουν στο μυστήριο του Γάμου;
Σε
ποιους αναφέρεται η Λειτουργία των πιστών και τι περιλαμβάνει;
Γιατί
η Εκκλησία δεν επικροτεί την επιλογή του πολιτικού γάμου για τα μέλη της;
Ποια
είναι η διαφορά μεταξύ μετάνοιας και μεταμέλειας;
Ποια
είναι τα χαρακτηριστικά τα ορθόδοξης Λατρείας;
Ποια
είναι η διαφορά ανάμεσα στην μαγεία και στην χριστιανική πίστη;
Ποια
είναι η συμμετοχή και ο ρόλος της Θεοτόκου στο σχέδιο της θείας Οικονομίας;
Ποιες
είναι οι διαφορές της διδασκαλίας για την γέννηση και την κοίμηση της Θεοτόκου
μεταξύ των Ορθοδόξων και των Ρωμαιοκαθολικών;
Τι
ονομάζουμε στην Εκκλησία «θεία οικονομία» και ποιες είναι οι φάσεις του;
Τι
σημαίνει για την ζωή των χριστιανών το νίψιμο των ποδιών των μαθητών Του από
τον Χριστό;
Ποιος
είναι ο βαθύτερος σκοπός του μυστηρίου του Γάμου;
Πως
αντέδρασε η Εκκλησία στην πρόκληση των αιρέσεων;
Τι
σημαίνει το «κατ’ εἰκόνα» και τι το «καθ’ ὁμοίωσιν» Θεού στην δημιουργία του
ανθρώπου;
Πως
ο άνθρωπος νικά στην καθημερινή του ζωή τον θάνατο;
Ποιο
είναι το νόημα της εορτής της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος;
Για
ποιόν λόγο έγινε ο Υιός του Θεού και άνθρωπος;
Ποιο
είναι το έργο της Εκκλησίας;
Πως
βοηθά το μυστήριο της Μετανοίας τον σύγχρονο άνθρωπο;
Ποιος
είναι ο σκοπός τελέσεως του μυστηρίου του Ευχελαίου;
Τι
εννοούμε με τον όρο «αποστολική διαδοχή»;
Ποιες
είναι οι ακολουθίες προς τιμή της Θεοτόκου και πότε ψάλλονται;
Ποιοι
είναι οι βασικοί σταθμοί στην εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας;
Να
αναφέρετε την ιστορική εξέλιξη των εορτών των Χριστουγέννων και των Θεοφανείων.
Ποια
είναι τα όπλα του πιστού για να αντιμετωπίσει τον διάβολο;
Τι
είναι τα πονηρά πνεύματα, πως προήλθαν και ποιο είναι το έργο τους;
Τι
προσέφερε ο Κύριος με τα θαύματά Του και τι καινούργιο δείχνουν αυτά για την
Βασιλεία του Θεού;
Τι
συμβολίζει στο Μυστήριο του Βαπτίσματος η κοπή των μαλλιών (τριχοκουρία);
Τι
συμβολίζει στο Μυστήριο του Βαπτίσματος η επάλειψη με έλαιο;
Ποιες
είναι οι σημαντικότερες θεομητορικές εορτές;
Τι
συμβολίζει στο Μυστήριο του Γάμου το κοινό ποτήριο;
Τι
συμβολίζει στο Μυστήριο του Γάμου ο χορός του Ησαΐα;
Τι
ονομάζει η Εκκλησία πνευματικό θάνατο;
Γιατί
ο θάνατος χαρακτηρίζεται ως κοίμηση στην γλώσσα της Εκκλησίας;
Ποιὰ
εἶναι ἡ σχέση τῆς θείας Εὐχαριστίας μὲ τὸν Μυστικὸ Δεῖπνο;
Ποιὸ
εἶναι τὸ ἔργο τῶν ἀγγέλων;
Γιατὶ
ἡ Ἁγία Γραφὴ ἀποκαλεῖ τὸν διάβολο ἀνθρωποκτόνο;
«Συγκατάβασις
γὰρ θεϊκή, οὐ μετάβασις δὲ τοπικὴ γέγονε». Τί σημαίνει ὁ στίχος αὐτὸς γιὰ τὸ
γεγονὸς τῆς Ἐνανθρωπήσεως τοῦ Σωτῆρος;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΕΩΣ
Κατὰ
την εορτή της Μεταμορφώσεως η Εκκλησία κάνει λόγο για έναν κόσμο μεταμορφωμένο.
Ποια χαρακτηριστικά του σημερινού μας κόσμου θα άξιζε να μεταμορφωθούν και
γιατί;
Αφού
ο Χριστός με την Ανάληψή Του έφυγε από τον κόσμο μας, πως τηρείται η υπόσχεσή
Του ότι θα είναι μαζί μας σε όλους τους αιώνες;
Ποιο
είναι το νόημα της Αναστάσεως του Χριστού και για ποιους λόγους έχει θεμελιώδη
σημασία για τον κάθε χριστιανό;
Λαμβάνοντας
υπόψιν το θαυματουργικό έργο του Χριστού και την ανάμνησή του στην Λατρεία να
αναλύσετε την φράση: «Ο Χριστός ήλθε στον κόσμο, για να θεραπεύσει τις ψυχές
και τα σώματα των ανθρώπων».
Η
Εκκλησία υποστηρίζει ότι ο Μασσονισμός αποτελεί θρησκευτικό φαινόμενο. Ποια
επιχειρήματα επικαλείται;
Γιατί
ο άγιος θεωρείται πρότυπο του αληθινού ανθρώπου;
Ποιες
είναι οι διαφορές ανάμεσα στην μακεδονική και στην κρητική εικονογραφική σχολή;
Σήμερα
το κακό έχει κυριέψει την ζωή μας με πολλούς τρόπους. Να αναφέρετε σύγχρονες
μορφές του κακού, καθώς και με ποια μέσα ο σημερινός χριστιανός μπορεί να τις
αντιμετωπίσει.
Κάποιοι
υποστηρίζουν ότι η ζωγραφική απεικόνιση του Χριστού είναι ειδωλολατρία. Τι
διδάσκει σχετικά η Ορθόδοξη Εκκλησία;
Ποιες
αλλαγές θα προτείνατε στον ιερέα της ενορίας σας για να καταστεί η λατρεία
περισσότερο συμμετοχική και ελκυστική για τους νέους;
Αφού
διατυπώσετε το τριαδικό δόγμα να περιγράψετε τα χαρακτηριστικά της ανθρώπινης
κοινωνίας, η οποία θα λειτουργούσε με πρότυπό της την κοινωνία της Αγίας
Τριάδος.
Ο
θάνατος, ιδιαίτερα ο αιφνίδιος, βυθίζει τους ανθρώπους στην θλίψη και τον πόνο.
Οι εκδηλώσεις του ανθρώπινου πόνου είναι καθ’ όλα σεβαστές και απόλυτα
δικαιολογημένες. Πιστεύετε ότι υπάρχει διαφορά μεταξύ των ανθρώπων που δεν
πιστεύουν και των χριστιανών στον τρόπο αντιμετωπίσεως αυτού του πένθους; Που
στηρίζεται η ελπίδα των χριστιανών;
Ο
απόστολος Παύλος παραλληλίζει την σχέση των δύο συζύγων με την σχέση Χριστού
και Εκκλησίας. Με βάση αυτό: α) πως λειτουργεί αυτή η σχέση σύμφωνα με τον
απόστολο Παύλο; Και β) Μήπως οι αντιλήψεις του αποστόλου Παύλου γι’ αυτή την
σχέση είναι υποτιμητικές για την γυναίκα;
Γιὰ
κάποιους ἐκ τῶν νεωτέρων ἁγίων ὑπάρχουν φωτογραφίες τους. Γιατὶ ἡ Ἐκκλησία δὲν
τὶς χρησιμοποιεῖ ὡς εἰκονίσματα, ἀλλὰ δημιουργεῖ νέες εἰκόνες μὲ μεταμορφωμένα
καὶ ἀλλοιωμένα τὰ φυσικὰ χαρακτηριστικά τους;
Β’
ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΔΙΑΖΕΥΚΤΙΚΗΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΣ
Εγίρα
ονομάζεται η μετανάστευση του Μωάμεθ από τη Μέκκα στη Μεδίνα Σ – Λ.
Σκοπός
του Σουφισμού είναι η ένωση του ασκητή με τον θεό Σ – Λ.
Κομφουκιανισμός,
Ταοϊσμός και Βουδδισμός είναι επείσακτες θρησκείες στην Κίνα Σ – Λ.
Ο
Θεός αφού δημιούργησε τον κόσμο τον άφησε στην τύχη του Σ – Λ.
Αιτία
της δημιουργίας του κόσμου είναι η ελευθερία και η αγάπη του Θεού Σ – Λ.
Ο
κόσμος κατά την χριστιανική διδασκαλία δημιουργήθηκε «ἐκ τοῦ μὴ ὄντος» Σ – Λ.
Το
«ἰδοὺ καλὰ λίαν» επισημαίνει την αξία και την ποιότητα της θεϊκής δημιουργίας Σ – Λ.
Στο
ερώτημα για την δημιουργία του κόσμου η θεολογία απαντά στο ποιος και γιατί τον
δημιούργησε Σ – Λ.
Η
δημιουργία του κόσμου έχει δυναμικό χαρακτήρα και άρχισε από τα απλούστερα και
ατελέστερα προχωρώντας στα τελειώτερα και συνθετώτερα Σ – Λ.
Ο
Δαρβίνος εισηγήθηκε την θεωρία της «νέας συνθέσεως» Σ – Λ.
Η
ασυνέπεια πίστεως και ζωής των εκπροσώπων της Εκκλησίας οδηγεί συχνά στην αθεΐα Σ – Λ.
«Πραείς»
είναι όσοι δείχνουν συμπάθεια προς τους πάσχοντες Σ – Λ.
Η
θεία Ευχαριστία αποτελεί πρόγευση της βασιλείας του Θεού Σ – Λ.
Η
χριστιανική πίστη διακηρύσσει την φράση: «πίστευε και μη ερεύνα» Σ – Λ.
Ἡ
ἁγιότητα καὶ ἡ μέθεξη εἶναι ὁ ἀνώτατος βαθμὸς μέθεξης στὶς ἐνέργειες τοῦ Θεοῦ Σ – Λ.
Ἡ
ὕπαρξη τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ διδάσκεται μὲ σαφήνεια στὴν Ἁγία Γραφὴ Σ – Λ.
Ἡ
στρατευομένη Ἐκκλησία ταυτίζεται μὲ τὴν μέλλουσα καὶ ἔνδοξη μορφὴ τῆς Βασιλείας
τοῦ Θεοῦ Σ – Λ.
Σκοπὸς
τῶν σουφιστῶν εἶναι ἡ ἕνωσή τους μὲ τὸν Ἀλλὰχ Σ
– Λ.
Ὁ
Ἰησοῦς Χριστὸς ἀμφισβητήθηκε λόγῳ τῆς ἐλλείψεως ἱστορικῶν μαρτυριῶν γιὰ τὴν
ὕπαρξή του Σ – Λ.
Ἡ
θρησκευτικότητα εἶναι ἔμφυτη στὸν ἄνθρωπο Σ
– Λ.
Ὁ
Θεὸς εἶναι ἀπρόσιτος στὴν οὐσία Του Σ – Λ.
Ὁ
Θεὸς εἶναι ἀπρόσιτος στὶς ἐνέργειές Του Σ
– Λ.
Ὑπάρχουν
ἐξωχριστιανικὲς μαρτυρίες γιὰ τὴν ὕπαρξη τοῦ Ἰησοῦ ὡς ἱστορικοῦ προσώπου Σ – Λ.
Ἡ
ἱστορικὴ κριτικὴ ἀπέδειξε ὅτι ὁ Ἰησοῦς δὲν ὑπῆρξε ἱστορικὸ πρόσωπο Σ – Λ.
Ἡ
ἐπιστήμη δὲν ἔχει τὴν δυνατότητα νὰ ἀποδείξει τὴν ὕπαρξη ἢ τὴν ἀνυπαρξία τοῦ
Θεοῦ Σ – Λ.
Κάθε
πρόσωπο τῆς Ἁγίας Τριάδος εἶναι φορέας τῆς θείας οὐσίας καὶ συγχρόνως ὁλόκληρος
ὁ Θεὸς Σ – Λ.
Ἡ
Ἐκκλησία ἀποδέχεται τὸ εἰσπηδητικὸ μαρτύριο Σ
– Λ.
Ὁ
ὅρος «Βασιλεία τοῦ Θεοῦ» σημαίνει τὸν καινούργιο κόσμο τοῦ Θεοῦ Σ – Λ.
Ἡ
ἐπιστήμη ἐρευνᾶ τὸ ποιὸς καὶ γιατὶ δημιούργησε τὸν κόσμο, ἐνῷ ἡ θρησκεία ἐρευνᾶ
τὸ πῶς ἔγινε ὁ κόσμος Σ – Λ.
Μιὰ
ἀπὸ τὶς εὐγενικὲς ἀλήθειες τοῦ Βουδδισμοῦ εἶναι ὅτι αἰτία τοῦ πόνου εἶναι ἡ
ἐπιθυμία Σ – Λ.
Οἱ
πρωτόπλαστοι, πρὶν τὴν πτώση, δὲν εἶχαν τὸ αἴσθημα τῆς ἐνοχῆς λόγῳ τῆς
οὐσιαστικῆς σχέσης τους μεταξύ τους καὶ μὲ τὸν Θεὸ Σ – Λ.
Μετὰ
τὴν Δευτέρα παρουσία τοῦ Χριστοῦ, στὴν μέλλουσα ζωή, θὰ γνωρίσουμε τὴν οὐσία
τοῦ Θεοῦ Σ – Λ.
Ἡ
νηστεία τῶν Μουσουλμάνων κατὰ τὸν μῆνα Ραμαντὰν ἐπιβάλλει πλήρη ἀποχὴ ἀπὸ τροφὴ
μόνο ἀπὸ τὴν ἀνατολὴ ἕως τὴν δύση τοῦ ἡλίου Σ
– Λ.
Τὸ
Μπράχμαν γιὰ τοὺς Ἰνδουιστὲς εἶναι τὸ θεμέλιο καὶ ἡ οὐσία τοῦ σύμπαντος Σ – Λ.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
«Κατ’
εἰκόνα» Θεού δημιουργία σημαίνει ότι ο άνθρωπος:
α.
έχει το ίδιο πρόσωπο με τον Θεό
β.
έχει στοιχεία πνευματικά που έχει και ο Θεός
γ.
πλάστηκε για να μοιάσει με τον Θεό
δ.
είναι το αγαπημένο δημιούργημα του Θεού
Η
τριαδικότητα του Θεού μας φανερώνει ότι ο Θεός είναι:
α.
απόλυτη μονάδα
β.
τρείς διαφορετικές υπάρξεις
γ.
κοινωνία ισοτίμων προσώπων
δ.
άθροισμα τριών ισοτίμων υπάρξεων
Στο
πρόσωπο του Ιησού Χριστού:
α.
ενώθηκαν ισότιμα η θεία και η ανθρώπινη φύση
β.
η θεία φύση απορρόφησε την ανθρώπινη
γ.
η ανθρώπινη φύση υπερίσχυσε της θείας
δ.
η ανθρώπινη φύση εξαφανίσθηκε
Προσωπικό
ιδίωμα του Θεού Πατρός είναι:
α.
το εκπορεύεσθαι
β.
το γεννάσθαι
γ.
το δημιουργεῖν
δ.
η αγεννησία
Προσωπικό
ιδίωμα του Αγίου Πνεύματος είναι:
α.
το εκπορεύεσθαι
β.
το γεννάσθαι
γ.
το δημιουργεῖν
δ.
η αγεννησία
Το
Αγιο Πνεύμα:
α.
είναι γέννημα του Πατρός
β.
εκπορεύεται από τον Πατέρα
γ.
είναι γέννημα του Υιού
δ.
εκπορεύεται από τον Πατέρα και τον Υιό
Η
αγάπη του Θεού κορυφώνεται με την:
α.
δημιουργία του κόσμου
β.
καταστροφή του κόσμου
γ.
γέννηση του Χριστού
δ.
Σταύρωση του Χριστού
Ἡ
θρησκεία εἶναι φαινόμενο:
α.
τῶν πολιτισμένων λαῶν
β.
τῶν ἀπολίτιστων λαῶν
γ.
πανανθρώπινο
δ.
τῶν ὑπανάπτυκτων λαῶν
Ἡ
Γένεση περιγράφοντας τὴν δημιουργία
τοῦ κόσμου χρησιμοποιεῖ:
α.
Ἐπιστημονικὲς ἀλήθειες
β.
Μυθικὲς διηγήσεις
γ.
Ἱστορικὰ γεγονότα
δ.
Ἀλληγορικὲς ἐκφράσεις
Στὴν
λογοποιὸ ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ μετέχουν:
α.
τὰ ἔμβια ὄντα
β.
ὅλα τὰ ὄντα
γ.
τὰ ὑλικὰ ὄντα
δ.
τὰ ἔλλογα ὄντα
Ἰδιαίτερο
χαρακτηριστικό των Σουννιτῶν εἶναι ἡ ὑπακοή τους:
α.
Στὸν Χαλίφη
β.
Στὶς Χαντὶθ
γ.
Στὸν Ἰμάμη
δ.
Στὴν Σαρία
Ἰσλὰμ
σημαίνει:
α.
Ἀποκάλυψη τοῦ Θεοῦ
β.
Πίστη στὸν Θεὸ
γ.
Χάρη τοῦ Θεοῦ
δ.
Ὑποταγὴ στὸν Θεὸ
Ὁ
Θεὸς Πατὴρ εἶναι:
α.
ἄγνωστος
β.
ἀγέννητος
γ.
ἀμέθεκτος
δ.
ἀπρόσιτος
Στὰ
ἐρωτήματα ποιὸς καὶ γιατὶ δημιούργησε τὸν κόσμο ἀπαντοῦν:
α.
Ἡ ἐπιστήμη
β.
Ἡ κοσμογονία
γ.
Ἡ θεολογία
δ.
Ἡ κοσμολογία
Ἀνάμεσα
στὰ λατρευτικὰ καθήκοντα (πέντε στύλους) τοῦ μουσουλμάνου εἶναι καί:
α.
ἡ πίστη στοὺς ἀγγέλους
β.
ἡ ἀνάγνωση τοῦ Κορανίου
γ.
ἡ ἀποχὴ ἀπὸ τὰ οἰνοπνευματώδη ποτὰ
δ.
ἡ ἐλεημοσύνη
Ἡ
Τορὰ εἶναι ἱερὸ βιβλίων τῶν:
α.
Ἰνδουιστῶν
β.
Μουσουλμάνων
γ.
Ἰουδαίων
δ.
Βουδδιστῶν
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΣΕΩΣ
Α’ Β’
1.
Πατέρας α.
ἐκπορεύεται
2.
Υἱὸς β.
ἀγέννητος
3.
Ἅγιο Πνεῦμα γ.
γεννᾶται
δ.
ἀποστέλλεται
ε.
κτίζεται
1. David Strauss α.
ὁ Ἰησοῦς σύμβολο ἀπελευθέρωσης ἀπὸ τὸν σαδιστὴ πατέρα
2. Ερνέστος Ρενάν β. ὁ Ἰησοῦς δυναμικὸς
προλετάριος
3. Ρομαντικοί γ. ο Ιησούς κοινωνικός
επαναστάτης
4. Κοινωνιστές δ. δέχεται την
ιστορικότητα του Ιησού
5.
Ψυχανάλυση ε.
απορρίπτει τα θαύματα του Ιησού
στ.
ο Ιησούς φορέας καλοσύνης
ζ.
αυτοανακηρύχθηκε ο Ιησούς υιός του Θεού
1.
Κοράνιο α.
Ἰνδουισμὸς
2.
Τορὰ β.
Βουδδισμὸς Χιναγιάνα
3.
Ἁγία Γραφὴ γ.
Μουσουλμανισμὸς
4.
Βέδες δ.
Ἰουδαϊσμὸς
5.
Κανὼν Πάλι ε.
Ταοϊσμὸς
στ.
Σιντοϊσμὸς
ζ.
Χριστιανισμὸς
η.
Κομφουκιανισμὸς
1.
Πτωχοὶ τῷ πνεύματι α.
Ἐλεημοσύνη
2.
Πενθοῦντες β.
Θλίψη γιὰ τὸ κακὸ
3.
Πραεῖς γ.
Λαχτάρα γιὰ τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ
4.
Καθαροὶ τῇ καρδίᾳ δ.
Ταπείνωση
5.
Εἰρηνοποιοὶ ε.
Ἀπέχθεια πρὸς τὴν βία
στ.
Ἐπικράτηση τῆς εἰρήνης
ζ.
Καθαρότητα τῆς συνείδησης
η.
Χαμηλή νοημοσύνη
1. Παραβολὴ μικρῆς
ζύμης α.
Ἀνεκτίμητη ἀξία
2.
Παραβολὴ κακῶν γεωργῶν β.
Σταθερότητα τῆς ἐξάπλωσης
3.
Παραβολὴ βασιλικῶν γάμων γ.
Ἀπευθύνεται σὲ ὅλους
4.
Παραβολὴ πολύτιμου μαργαρίτη δ.
Ἀθόρυβη καὶ δυναμικὴ αὔξηση
5.
Παραβολὴ δέκα παρθένων ε.
Ἀγάπη πρὸς τὸν πλησίον
στ.
Ἀγάπη πρὸς τὸν Θεὸ
ζ.
Ἑτοιμότητα καὶ ἐγρήγορση
η.
Μετάνοια καὶ ἐπιστροφὴ
1.
Ἰουδαϊσμὸς α.
Μωάμεθ
2.
Χριστιανισμὸς β.
Λάο Τσὲ
3.
Ἰσλὰμ γ.
Κομφούκιος
4.
Βουδδισμὸς δ.
Ἰησοῦς
5.
Ταοϊσμὸς ε.
Σιντάρτα Γκαουτάμα
στ.
Ἀβραὰμ
ζ.
Μωυσῆς
η.
Ἰμπραὴμ
1.
Οὐσία τοῦ Θεοῦ α.
Ἰσοτιμία
2.
Ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ β.
Κοινωνία
3.
Θεὸς Πατὴρ γ.
Ἀγεννησία
4.
Θεὸς Υἱὸς δ.
Ἀκατάληπτη
5.
Θεὸς Πνεῦμα ε.
Μεθεκτὴ
στ.
Γέννηση
ζ.
Δημιουργία
η.
Ἐκπόρευση
1.
Θρησκοληψία α. Ἐπέκταση
τῆς θρησκείας μὲ κάθε μέσο
2.
Πουριτανισμὸς β.
Προσκόλληση στὸ παρελθὸν
3.
Προσηλυτισμὸς γ. Ἄκριτη
αὐστηρότητα στὰ ἠθικὰ θέματα
4.
Θεοκρατία δ.
Σχολαστικὴ τήρηση θρησκευτικῶν ἐντολῶν
5.
Συντηρητισμὸς ε.
Προσκόλληση στὰ ἱερὰ κείμενα τῆς θρησκείας
στ.
Κατὰ γράμμα ἑρμηνεία τῶν ἱερῶν κειμένων
ζ.
Διάδοση τῆς θρησκείας μὲ ἀθέμιτα μέσα
η.
Διοίκηση τοῦ κράτους μὲ θρησκευτικοὺς νόμους
Τζαμὶ α.
Ἱερατεῖο τοῦ Ἰσλὰμ
Χὰτζ β. Προκαθορισμὸς τῆς ζωῆς
Σαρία γ.
Ἱερὸς πόλεμος
Σούφι δ.
Προσκύνημα στὴν Μέκκα
Κισμὲτ ε.
Σύστημα νόμων καὶ κανόνων ζωῆς
στ.
Τόπος προσευχῆς
ζ. Μυστικιστὲς τοῦ Ἰσλὰμ
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΝΟΙΚΤΗΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΣ
Ποιος
είναι ο σκοπός της θρησκείας;
Ποια
είναι η αιτία δημιουργίας του κόσμου;
Ποιες
είναι οι συνέπειες του κακού α) για τον άνδρα και β) για την γυναίκα;
Ποια
είναι τα απαραίτητα στοιχεία της ορθόδοξης άσκησης;
Τι
παρέλαβε από τον Ελληνισμό ο Χριστιανισμός;
Ποια
είναι τα αίτια αμφισβήτησης του Ιησού Χριστού στην εποχή του;
Ποιες
είναι οι θεωρητικές προϋποθέσεις της γιόγκα;
Ποιες
είναι οι «τέσσερις ευγενικές αλήθειες» του Βουδδισμού;
Ποια
ερμηνεία δίνει η Εκκλησία στην φράση της Γενέσεως
«ποιήσωμεν ἄνθρωπον κατ’ εἰκόνα ἡμετέραν καὶ καθ’ ὁμοίωσιν»;
Ποια
είναι η χριστιανική διδασκαλία για την δημιουργία του ανθρώπου;
Ποια
είναι η σημασία των εκφράσεων «ψυχή ζῶσα» και «ἐνεφύσησεν» στην δημιουργία του
ανθρώπου;
Ποιες
είναι οι σπουδαιότερες επιστημονικές θεωρίες σχετικά με την δημιουργία του
κόσμου;
Ποια
είναι η σημασία της εντολής του Θεού να μην φάνε οι πρωτόπλαστοι από τον
απαγορευμένο καρπό;
Ποια
είναι η σχέση Θεού και κόσμου μετά την δημιουργία (θεία Πρόνοια);
Τι
δείχνει η ονοματοδοσία των ζώων από τον Αδάμ;
Πώς
φαίνεται στο κείμενο της Γενέσεως ότι
ο Αδάμ και η Εύα αλληλοσυμπληρώνονται;
Τι
δείχνει η γυμνότητα των πρωτοπλάστων πρίν από την πτώση;
Τι
σημαίνει οι ινδουιστικοί όροι: «σαμσάρα», «κάρμα», «γιόγκα»;
Ποια
είναι τα βασικά καθήκοντα ενός μουσουλμάνου;
Ποια
είναι τα πρότυπα των ανθρώπων της Βασιλείας του Θεού σύμφωνα με τους
«Μακαρισμούς»;
Ποια
είναι η σχέση αγάπης και δικαιοσύνης στον Χριστιανισμό;
Ποια
πρέπει να είναι η στάση του χριστιανού απέναντι στον φανατισμό και στους
αλλοδόξους;
Ποια
είναι τα προσωπικά ιδιώματα της Αγίας Τριάδος;
Ποια
είναι η διδασκαλία της Εκκλησίας για το πρόσωπο του Ιησού Χριστού;
Πως
κάνει αισθητή την παρουσία του το Αγιο Πνεύμα μέσα στην ζωή της Εκκλησίας;
Να
ορίσετε την σημασία των λέξεων «μπράχμαν» και «άτμαν».
Τι
ονομάζουμε θεία Πρόνοια;
Ποια
είναι η σημασία του όρου «Βασιλεία του Θεού»;
Ποιὸ
εἶναι τὸ ἔργο τοῦ Ἁγίου Πνεύματος μέσα στὴν Ἐκκλησία;
Ποιὰ
εἶναι ἡ εὐθύνη τοῦ ἀνθρώπου γιὰ τὴν καταπολέμηση τοῦ κακοῦ;
Ποιὰ
εἶναι τὰ κυριώτερα αἴτια τῆς ἀθεΐας;
Ποιὲς
εἶναι οἱ κυριώτερες συνέπειες τῆς ἀθεΐας;
Ποιὲς
εἶναι οἱ διαχρονικὲς αἰτίες γιὰ τὴν ἀμφισβήτηση τοῦ προσώπου καὶ τοῦ ἔργου τοῦ
Ἰησοῦ Χριστοῦ;
Τί
ὀνομάζουμε «ἀλληλοπεριχώρηση» στὸ δόγμα τῆς Ἁγίας Τριάδος;
Γιατί
ὁ πουριτανισμὸς θεωρεῖται μορφὴ θρησκευτικοῦ φανατισμοῦ;
Γιατί
ἡ θεοκρατία θεωρεῖται μορφὴ θρησκευτικοῦ φανατισμοῦ;
Νὰ
ἑρμηνεύσετε τὸν μακαρισμό: «μακάριοι οἱ πτωχοὶ τῷ πνεύματι».
Τί
ἐννοοῦμε μὲ τὸν ὅρο ὑπερφυσικὴ Ἀποκάλυψη τοῦ Θεοῦ στὸν ἄνθρωπο καὶ πῶς αὐτὴ
πραγματοποιήθηκε;
Ποιὸς
εἶναι ὁ ρόλος τοῦ Ἁγίου Πνεύματος α) στὴν λατρεία καὶ β) στὴν διοίκηση τῆς
Ἐκκλησίας;
Πῶς
μποροῦμε νὰ ἀξιοποιήσουμε τὰ χαρίσματα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος στὴν καθημερινή μας
ζωή;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΕΩΣ
Ποῦ
διαφέρουν οἱ Ὀρθόδοξοι, οἱ Ρωμαιοκαθολικοὶ καὶ οἱ Διαμαρτυρόμενοι σχετικὰ μὲ
τὴν τιμὴ ποὺ ἀποδίδουν στοὺς ἁγίους;
Ποια
είναι η κατάσταση σχετικά με την ανεξιθρησκία πού επικρατεί σήμερα στην Ελλάδα;
Στὴν
διήγηση της δημιουργίας του ανθρώπου στην Π. Διαθήκη η γυναίκα δημιουργείται
μετά τον άνδρα. Μπορούμε από αυτό το γεγονός να συμπεράνουμε ότι υποτιμάται σε
σχέση με τον άνδρα; Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας.
Στην
διήγηση για την δημιουργία του κόσμου που περιλαμβάνεται στην Π. Διαθήκη
βλέπουμε μιαν ιδιαίτερη μέριμνα του Θεού για όλα τα δημιουργήματα. Επί πλέον ο
Θεός τοποθετεί τον Αδάμ μέσα στον Παράδεισο «ἐργάζεσθαι και φυλάσσειν». Με βάση
αυτά να περιγράψετε την σχέση που πρέπει να έχει ο άνθρωπος προς το φυσικό
περιβάλλον και να αιτιολόγησετε αυτήν την στάση του ανθρώπου.
Η
ορθόδοξη θεολογία διακρίνει μεταξύ της ουσίας και των ενεργειών του Θεού.
Σύμφωνα με αυτό το δεδομένο να απαντήσετε στο ερώτημα εάν ο άνθρωπος μπορεί να
έχει πλήρη γνώση του Θεού και με ποιόν τρόπο.
Μὲ
ποιὸν τρόπο ἐπέδρασε ὁ Χριστιανισμὸς πάνω στὶς ἀξίες τοῦ Ἑλληνισμοῦ καὶ ποιὰ
στοιχεῖα καὶ ἀρετὲς τοῦ ἑλληνικοῦ πνεύματος παρέλαβε ὁ Χριστιανισμός;
Ποιὲς
εἶναι οἱ ὁμοιότητες καὶ ποιὲς οἱ διαφορὲς μεταξὺ τῆς ὀρθόδοξης ἀσκήσεως
(μυστικισμοῦ) καὶ τοῦ μυστικισμοῦ τοῦ Σουφισμοῦ; Πῶς ἐξηγοῦνται οἱ ὁμοιότητες;
Ἡ
ἐλεημοσύνη εἶναι κοινὴ ἀρετὴ γιὰ Χριστιανούς, Ἰουδαίους καὶ Μουσουλμάνους. Πῶς
θεμελιώνεται στὴν διδασκαλία κάθε θρησκείας καὶ γιατί ἀπορρίπτεται ἀπὸ τὸν
Ἰνδουισμό;
Πῶς
ἐξηγεῖται ἡ ὕπαρξη τοῦ κακοῦ στὸν κόσμο, ἀφοῦ δὲν τὸ δημιούργησε ὁ Θεὸς καὶ
εἶναι ξένο πρὸς τὴν φύση καὶ τὴν ἀγάπη Του. Γιατί δὲν τὸ ἐξαφανίζει;
Γιά
ποιούς λόγους εἶναι ἀναγκαῖο νὰ γνωρίζουμε τὴν πίστη τῶν ἄλλων ἀνθρώπων;
«Τοῦτο
ἐστιν ὀστοῦν ἐκ τῶν ὀστέων μου καὶ σὰρξ ἐκ τῆς σαρκός μου…». Ποιὰ στοιχεῖα
ἀναδύονται ἀπὸ τὸν στίχο αὐτὸ γιὰ τὴν θεώρηση τῆς γυναίκας ἐκ μέρους τοῦ Ἀδάμ;
Ποιὰ συμπεράσματα βγαίνουν γιὰ τὴν πρέπουσα θέση τῆς γυναίκας στὸν
Ἰουδαιο-Χριστιανισμό; Διατηρήθηκε αὐτὴ ἡ θέση καὶ γιατί ὄχι;
Πῶς
μπορεῖ νὰ στηριχθεῖ ἡ ἄποψη γιὰ τὴν καθολικότητα τοῦ φαινομένου τῆς θρησκείας;
Πῶς
ἐξηγεῖτε τὴν μοναξιὰ πολλῶν νέων σήμερα, παρὰ τὸ γεγονὸς ὅτι δὲν λείπει ἡ λέξη
ἀγάπη ἀπὸ τὰ περισσότερα τραγούδια, ἀπὸ τὰ ἐξώφυλλα τῶν τετραδίων καὶ ἀπὸ τοὺς
τοίχους τῶν σπιτιῶν μας;
Ἡ
διάκριση ἀνάμεσα στὴν νόμιμη ἐξουσία καὶ τὸ τυραννικὸ καθεστὼς ὑπάρχει ὡς μία
ἱστορικὴ κατάκτηση τῶν ἀνθρώπων. Ἀναλῦστε τὶς δύο αὐτὲς μορφὲς ἐξουσίας. Ποιὰ
ἀπὸ αὐτὲς καὶ γιατὶ συμφωνεῖ μὲ τὶς ἀρχὲς τοῦ Χριστιανισμοῦ;
Νὰ
συγκρίνετε τὴν θέση τῆς γυναίκας στὸν Χριστιανισμὸ καὶ στὸ Ἰσλάμ, μὲ βάση τὴν
διδασκαλία τους.
Ἡ
σύγχρονη κοινωνικὴ πραγματικότητα μᾶς καλεῖ νὰ συνυπάρχουμε μὲ ἀνθρώπους
διαφορετικῆς θρησκείας, πολιτισμοῦ καὶ τρόπου ζωῆς. Ποιὰ στάση καλεῖται νὰ
υἱοθετήσει ὁ χριστιανὸς ἀπέναντι στοὺς ἀλλοθρήσκους καὶ ἀλλοδόξους συνανθρώπους
του;
Ἡ
ἀθεΐα, ὅπως ἄλλωστε καὶ ἡ πίστη, εἶναι ὑπόθεση προσωπικῆς ἐλευθερίας καὶ
ἀπολύτως σεβαστή. Πιστεύετε, ὅμως, ὅτι ὑπάρχουν συνέπειες στὴν ζωὴ τοῦ ἀνθρώπου
ποὺ κάνει αὐτὴν τὴν ἐπιλογή, ἀλλὰ καὶ στὴν κοινωνία μας γενικώτερα; Ποιὲς
μπορεῖ νὰ εἶναι αὐτές;
Μὲ
βάση τὴν διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας γιὰ τὰ προσωπικὰ ἰδιώματα καὶ τὶς σχέσεις τῶν
τριῶν Προσώπων καθὼς καὶ τὸ Σύμβολο τῆς πίστεως, νὰ ἀπαντήσετε στὸ ἐρώτημα:
γιατί ἡ πίστη στὴν Ἁγία Τριάδα δὲν πρόκειται γιὰ πίστη σὲ τρεῖς θεούς;
Γ’
ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΔΙΑΖΕΥΚΤΙΚΗΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΣ
Κατά
τον αββά Ποιμένα οι χριστιανοί είναι παθοκτόνοι και όχι σωματοκτόνοι Σ – Λ.
Το
κίνητρο του φόβου οδηγεί στον ανθρώπινο τύπο του δούλου Σ – Λ.
Ἡ
ἐκ μέρους μας ἀδιαφορία, ἡ σιωπὴ καὶ ἡ ἀπάθεια, μᾶς καθιστοῦν ὑπεύθυνους γιὰ τὸ
κακὸ ποὺ ὑπάρχεις στὸν κόσμο Σ
– Λ.
Δὲν
ὑπάρχει διαφορὰ ἀνάμεσα στὴν αὐτοθυσία καὶ τὴν αὐτοκτονία Σ – Λ.
Τὴν
Ἐκκλησία δὲν τὴν ἀφορᾶ τὸ πρόβλημα τῆς φτώχειας γιατὶ ἐνδιαφέρεται μόνον γιὰ
τὴν σωτηρία τῆς ψυχῆς τοῦ ἀνθρώπου Σ
– Λ.
Ἡ
Ἐκκλησία εἶναι σύμφωνη μὲ τὴν παθητικὴ εὐθανασία Σ – Λ.
Στὴν
Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας συγχώρηση σημαίνει μιὰ ἀθωωτικὴ δικαστικὴ ἀπόφαση Σ – Λ.
Ὁ
Χριστιανισμὸς ἔχει μιὰ σειρὰ ἀπὸ ἕτοιμα ἠθικὰ συνταγολόγια Σ – Λ.
Ἡ
παράβαση τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ ἔχει πάντοτε ὡς συνέπεια τὴν ἐπιβολὴ κάποιας
τιμωρίας Σ – Λ.
Ἡ
Ἐκκλησία ἀπορρίπτει ἐξ ὁλοκλήρου τὴν ἰδιοκτησία Σ
– Λ.
Ὁ
φόνος σὲ περίπτωση νόμιμης ἄμυνας γίνεται ἀνεκτὸς ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία Σ – Λ.
Ὁ
φόβος εἶναι ἡ ἀνώτερη βαθμίδα ἠθικῆς ὡριμότητος Σ
– Λ.
Ἡ
ἔκφραση «δοῦλος Θεοῦ» ἔχει κυριολεκτικὴ σημασία καὶ σημαίνει τὸν ὑποδουλωμένο
στὸν Θεὸ πιστὸ Σ –
Λ.
Ἡ
ἠθικὴ συνείδηση διαμορφώνεται ἀποκλειστικὰ ἀπὸ τὸ κοινωνικὸ περιβάλλον Σ – Λ.
Μόνον
στὶς συνειδητὲς ἐπιλογὲς τοῦ ἀνθρώπου προκύπτει ζήτημα σωστοῦ καὶ λάθους Σ – Λ.
Ἡ
σχέση ἀνθρώπου καὶ Θεοῦ εἶναι κυρίως ζήτημα νομικὸ Σ – Λ.
Στὸν
Χριστιανισμὸ δὲν ὑπάρχει κατάλογος καλῶν καὶ κακῶν πράξεων Σ – Λ.
Κίνητρα
εἶναι οἱ δυνάμεις ποὺ ὠθοῦν τὸν ἄνθρωπο σὲ κάποια δραστηριότητα Σ – Λ.
Τὸ
θεμελιῶδες γιὰ τὴν Ἐκκλησία δὲν εἶναι ἡ τεκνογονία, ἀλλὰ ἡ τεκνοτροφία Σ – Λ.
Πρωταρχικὸς
σκοπὸς τοῦ γάμου εἶναι ἡ γέννηση παιδιῶν Σ
– Λ.
Ἠθικὴ
εἶναι οἱ ἀρχὲς καὶ ἀξίες ποὺ διέπουν τὴ ζωὴ τῶν ἀνθρώπων Σ - Λ .
Ἡ
ἀνθρώπινη ὕπαρξη θεωρεῖται κατὰ τὴν Ἐκκλησία κτιστή, ἑτερόζωη Σ – Λ.
Ὁ
Χριστιανὸς θεωρεῖται μέλος τοῦ Σώματος τοῦ Χριστοῦ, δηλ. τῆς Ἐκκλησίας Σ – Λ.
Ὅλα
τὰ δόγματα ἔχουν συνέπειες - προεκτάσεις στὴν ζωὴ τῶν χριστιανῶν Σ – Λ.
Οἱ
ἐντολὲς τοῦ Θεοῦ πρέπει νὰ προσεγγίζονται μὲ δικανικὸ τρόπο Σ – Λ.
Ἡ
ἠθικὴ συνείδηση εἶναι ἔμφυτη στὸν ἄνθρωπο (σὲ ἐμβρυακὴ μορφὴ) καὶ ἀναπτύσσεται
ἀπὸ τὸ περιβάλλον του καὶ τὸν πολιτισμό του Σ
– Λ.
Συγχώρηση
σημαίνει τὴν δυνατότητα νὰ χωρῶ στὸν ἴδιο χῶρο μὲ τοὺς ἄλλους, στὴν Ἐκκλησία Σ
– Λ.
Κίνητρα
θεωροῦνται οἱ δυνάμεις, ποὺ ὠθοῦν τὸν ἄνθρωπο σὲ κάποια δραστηριότητα Σ – Λ.
Ὁ
Μέγας Ἱεροεξεταστὴς κατηγόρησε τὸν Χριστὸ ὅτι ἔδωσε μικρὴ ἐλευθερία στοὺς
ἀνθρώπους Σ – Λ.
Ἄνθρωπος
χωρὶς τὴν ἐλευθερία ἐπιλογῆς δὲν θεωρεῖται γιὰ τὸν Χριστιανισμὸ ἄνθρωπος Σ – Λ.
Δίχως
τὴν ἐλευθερία ἀπὸ τὴν ἀναγκαιότητα, τὴν φθορὰ καὶ τὸν θάνατο ὁ ἄνθρωπος δὲν
εἶναι πραγματικὰ ἐλεύθερος Σ – Λ.
Ἡ
καθυπόταξη τῶν ἄλλων θεωρεῖται ὡς παράχρηση τῆς ἐπιθυμίας γιὰ δύναμη Σ – Λ.
Κατὰ
τὴν Ἐκκλησία τὸ καλὸ δὲν εἶναι καλό, ὅταν δὲν γίνεται μὲ καλὸ τρόπο Σ – Λ.
Ἡ
ἀρνητικὴ σημασία τῆς σάρκας εἶναι ἡ αὐτονομημένη καὶ ἐμπαθὴς ἀνθρώπινη ὕπαρξη,
ὄχι τὸ σῶμα καθ' ἑαυτὸ Σ –
Λ.
Ἡ
θετικὴ σημασία τῆς σάρκας σημαίνει τὸν ὅλο ἄνθρωπο Σ – Λ.
Ἡ
σεξουαλικότητα γιὰ τὴν Ἐκκλησία πρέπει νὰ ἐκδηλώνεται ἀπρόσωπα καὶ τυφλὰ Σ – Λ.
Κριτήρια
γιὰ τὴ χρήση τῆς βιοτεχνολογίας εἶναι ἡ ἀλήθεια, ἡ ἀγάπη καὶ ἡ ἐλευθερία Σ – Λ.
Ἡ
δύναμη τοῦ Χριστοῦ φανερώθηκε κατ' ἐξοχὴν στὴ Σταύρωσή Του Σ – Λ.
Ὁ
ἄνθρωπος ἔχει ἐκ φύσεως βούληση γιὰ δύναμη καὶ διάκριση Σ – Λ.
Ἡ
ἐλεημοσύνη μπορεῖ νὰ γίνει τὸ ἄλλοθι γιὰ τὴν κοινωνικὴ ἀδικία Σ – Λ.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
Ἠθικὴ
συνείδηση εἶναι ἡ ἱκανότητα τοῦ ἀνθρώπου:
α.
νὰ ἔχει ἐπίγνωση τῆς ὑπάρξεώς του
β.
νὰ διακρίνει τὸ καλὸ ἀπὸ τὸ κακὸ
γ.
νὰ γνωρίζει τὸ περιβάλλον του
δ.
νὰ διακρίνει τὰ συναισθήματά του
Γιὰ
τὴν Ἐκκλησία τὸ σῶμα εἶναι:
α.
ναὸς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος
β.
ἕδρα τῆς ἁμαρτίας
γ.
φυλακὴ τῆς ψυχῆς
δ.
κατώτερο στοιχεῖο τοῦ ἀνθρώπου
Ἡ Ἐκκλησία προσφέρει στὸν ἄνθρωπο:
α.
ζωὴ καὶ τρόπο διατηρήσεώς της
β.
κανόνες κοινωνικῆς συμπεριφορᾶς
γ.
νόμους, ποὺ πρέπει νὰ ὑπακούει
δ.
ἠθικὰ συνταγολόγια
Οἱ
πράξεις τοῦ χριστιανοῦ γιὰ νὰ εἶναι θεάρεστες πρέπει νὰ γίνονται ἀπό:
α.
φόβο καὶ ἐλευθερία
β.
ἀγάπη καὶ φόβο
γ.
φόβο καὶ συμφέρον
δ.
ἀγάπη καὶ ἐλευθερία
Ἡ
χριστιανικὴ ἠθικὴ θεωρεῖται ὀντολογικὴ ἠθικὴ ἐπειδή:
α.
ἀπευθύνεται στὸ φαίνεσθαι τοῦ ἀνθρώπου
β.
ἐνδιαφέρεται γιὰ ὅλα τὰ ὄντα
γ.
πηγάζει-ἀπευθύνεται στὸ εἶναι τοῦ ἀνθρώπου
δ.
τὴν ἀπασχολεῖ τὸ ὀντολογικὸ ζήτημα
Ἠθικὴ
καλοῦμε:
α.
τοὺς νόμους ποὺ ἰσχύουν σὲ μιὰ κοινωνία
β.
τοὺς κανόνες εὐγενείας
γ.
τοὺς κανόνες συμβιώσεως τῶν ἀνθρώπων
δ.
τὶς ἀξίες καὶ τὶς ἀρχὲς ποὺ διέπουν τὴ συμπεριφορὰ τοῦ ἀνθρώπου
Οἱ
ἐντολὲς καὶ οἱ κανόνες τῆς Ἐκκλησίας
πρέπει νὰ θεωροῦνται ὡς:
α.
νομικὲς ἐντολὲς
β.
ἰατρικὲς ἐντολὲς
γ.
ψυχολογικὲς ἐντολὲς
δ.
κοινωνικὲς ἐντολὲς
Ἡ
οἰκογένεια ἀποσκοπεῖ κατὰ τὴν Ἐκκλησία στήν:
α.
ἀναπαραγωγὴ
β.
ἀγαπητικὴ συνύπαρξη τῶν μελῶν της
γ.
ἀνατροφὴ τῶν τέκνων
δ.
ἀνάπτυξη τῆς οἰκιακῆς οἰκονομίας
Ἡ
σεξουαλικότητα κατὰ τὴ χριστιανικὴ ἠθικὴ πρέπει νά:
α.
ἀποσκοπεῖ στὴν ἱκανοποίηση βιολογικῶν ἀναγκῶν
β.
εἶναι ἀπρόσωπη
γ.
κατευθύνεται πρὸς συγκεκριμένο πρόσωπο
δ.
γίνεται μόνον πρὸς ἀναπαραγωγὴ
Ἡ
βιοηθικὴ θεωρεῖται ὡς:
α.
ἐμπόδιο γιὰ τὴν ἐπιστημονικὴ ἔρευνα
β.
ἐμπόδιο γιὰ τὴν ἐπιστημονικὴ πρόοδο
γ.
ἐπέμβαση τῆς Ἐκκλησίας στὴν ἐπιστήμη
δ.
ἔλεγχος τῶν ἐπιστημονικῶν ἐπιτευγμάτων ἀπὸ τὴν κοινωνία
Ὁ
ἐρωτικὸς δεσμός, πρὶν ἀπὸ τὸ Μυστήριο τοῦ Γάμου, γιὰ τὴν Ἐκκλησία εἶναι:
α.
πορνικὸς
β.
φθαρτὸς
γ.
ἀνήθικος
δ.
ἡμιτελὴς
Οἱ
σύζυγοι βρίσκουν νόημα στὸν γάμο τους μόνον μέ:
α.
τὴν τεκνογονία
β.
τὴν ἀναγκαστικὴ συμβίωση τους
γ.
τὴν αὐτοδιάθεση τους
δ.
τὴν κατὰ Χριστὸ ἀγάπη τους
Ἡ
δύναμη κατὰ τὴν Ἐκκλησία πρέπει νὰ ἐκδηλώνεται ὡς:
α.
περιφρόνηση τῶν ἄλλων
β.
διακονία τῶν ἄλλων
γ.
ἐκμετάλλευση τῶν ἄλλων
δ.
ὑποταγὴ τῶν ἄλλων
Κοινωνικὸ
πρόβλημα ὀνομάζεται:
α.
ἡ ἄνιση κατανομὴ τῶν ὑλικῶν ἀγαθῶν
β.
ὁ ὑπερπληθυσμὸς τῆς γῆς
γ.
ἡ ὕπαρξη τεσσάρων κόσμων
δ.
ἡ μόλυνση τοῦ περιβάλλοντος
Πλήρης
εἰρήνη θεωρεῖται γιὰ τὴν Ἐκκλησία:
α.
ἡ ἀπουσία τοῦ πολέμου
β.
ἡ ἔλλειψη τῶν κοινωνικῶν συγκρούσεων
γ.
ἡ καλὴ σχέση μὲ συνανθρώπους, φύση, Θεό, ἑαυτό
δ.
ἡ ὁμόνοια μὲ τοὺς ἄλλους ἀνθρώπους
Ἡ
ἀνώτερη βαθμίδα ἠθικῆς ὡριμότητας εἶναι ἡ κατάσταση:
α.
τοῦ δούλου
β.
τοῦ υἱοῦ
γ.
τοῦ μισθωτοῦ
δ.
τοῦ ὑπάλληλου
Προϋποθέσεις
τῆς εἰρήνης κατὰ τὴν Ἐκκλησία εἶναι:
α.
ἡ μὴ ἀντίσταση στὴν ἀδικία
β.
ἡ ἐλευθερία καὶ ἡ δικαιοσύνη
γ.
ἡ ἰσότιμη συνύπαρξη
δ.
ἡ μὴ νομιμοποίηση τῆς σκλαβιᾶς
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΣΕΩΣ
Α´ Β´
τεκνογονία α.
γονεῖς καὶ παιδιὰ
τεκνοτροφία β.
κτητικὴ ἀγάπη
πυρηνικὴ
οἰκογένεια γ.
παθολογικὴ ἀγάπη
μονογονεϊκὴ
οἰκογένεια δ.
βιολογικὴ λειτουργία
κατ'
οἶκον Ἐκκλησία ε. ἀγάπη καὶ ἐλευθερία
στ.
διαπαιδαγώγηση
ζ.
γονέας καὶ παιδὶ
Βιοηθικὴ α.
Τράπεζα σπέρματος
Κλωνοποίηση β. Ἔρευνα προβλημάτων βιοϊατρικῆς
Βιοτεχνολογία γ.
Ἀναπαραγωγὴ ἀντιγράφων
Τεχνητὴ
γονιμοποίηση δ.
Ἐφαρμογὴ τῆς τεχνολογίας στὴ βιολογία
Μεταμοσχεύσεις
ὀργάνων ε. Στείρωση
στ.
Ἐγκεφαλικὸς θάνατος
ζ.
Υἱοθεσία ἐμβρύων
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΝΟΙΚΤΗΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΣ
Ποιες
απόψεις διατύπωσε ο αρχαίος ελληνικός κόσμος για το ανθρώπινο σώμα;
Ποιο
νόημα παίρνει η λέξη «σάρκα» στον Χριστιανισμό;
Τι
ονομάζουμε ηθική συνείδηση;
Ποιος
και γιατί ονομάζεται πνευματικός άνθρωπος στην Εκκλησία;
Ποιοι
είναι οι θεμελιώδεις άξονες πάνω στους οποίους δομείται η χριστιανική
οικογένεια;
Ὁ
ἄνθρωπος στὴν ζωή του καλεῖται νὰ πραγματοποιήσει διαδοχικὰ τρεῖς ἐξόδους: ἀπὸ
τὴν μήτρα, τὸ στῆθος καὶ τὴν ἀγκαλιὰ τῆς μητέρας του. Τί ἀκριβῶς σημαίνει αὐτὴ
ἡ τρίτη ἔξοδος καὶ γιατὶ δὲν ἐπιτυγχάνεται πάντα καὶ ἀπὸ ὅλους;
Ποιὰ
εἶναι ἡ ἔννοια δοῦλος τοῦ Θεοῦ;
Τί
ὀνομάζουμε Βιοηθική;
Γιατὶ
ὁ Χριστὸς ἀποδοκιμάζει τὴν προσευχὴ τοῦ Φαρισαίου;
Σχολιάστε
τὴν φράση: «στὸν χριστιανισμὸ καμμία πράξη δὲν εἶναι ἀπὸ μόνη της καλὴ ἢ ἀπὸ
μόνη της κακή».
Ποιὸς
ὀνομάζεται πνευματικὸς ἄνθρωπος στὴν Ἐκκλησία;
Ποιὰ
εἶναι ἡ θέση τῆς Ἐκκλησίας ἔναντι τοῦ πολέμου;
Ποιὸς
κατὰ τὴν διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας εἶναι ὁ ὑπεύθυνος γιὰ τὸ κακὸ καὶ τὴν ἀδικία
ποὺ κυριαρχοῦν στὸν κόσμο;
Ποιὰ
εἶναι ἡ διαφορὰ μεταξὺ θαύματος καὶ σημείου;
Ποιὰ
εἶναι ἡ διαφορὰ μεταξὺ αὐτοκτονίας καὶ αὐτοθυσίας;
Τί
σημαίνει ὁ ὅρος «συγχωροῦμαι» στὴν ἐκκλησιαστικὴ γλώσσα;
Ποιὰ
εἶναι ἡ σχέση Ἠθικῆς καὶ Ἀνθρωπολογίας;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΕΩΣ
Ἡ
θανατικὴ ποινὴ ἐξακολουθεῖ νὰ ἐπιβάλλεται ἀκόμη καὶ σήμερα σὲ πολλὲς χῶρες τοῦ
πλανήτη μας. Ἡ χριστιανικὴ Ἐκκλησία ἀνήκει σ’ αὐτοὺς ποὺ ἐναντιώνονται καὶ
ἐπιθυμοῦν τὴν κατάργησή της. Ποιὰ ἐπιχειρήματα ἐναντίον τῆς θανατικῆς ποινῆς
χρησιμοποιεῖ;
Ποιὰ
εἶναι ἡ διαφορὰ παθητικῆς καὶ ἐνεργητικῆς εὐθανασίας καὶ πῶς ἀξιολογοῦνται ἀπὸ
τὴν Ἐκκλησία; Γιὰ ποιοὺς λόγους ἀπορρίπτει καὶ τὶς δύο μορφὲς τῆς εὐθανασίας;
Ἡ
Ἁγία Γραφὴ καταδικάζει ρητὰ καὶ κατηγορηματικὰ τὸν φόνο (οὐ φονεύσεις). Πῶς
ἐξηγεῖται τὸ γεγονὸς τῆς ἀνεκτικότητος τῆς Ἐκκλησίας ἀπέναντι σὲ κάποιες μορφὲς
φόνου; Νὰ καταγράψετε αὐτὲς τὶς μορφὲς καὶ νὰ ἐκθέσετε τὰ ἐπιχειρήματα τῆς
Ἐκκλησίας γι’ αὐτὴν τὴν ἀνοχή. Ταυτίζεται ἡ ἀνοχὴ μὲ τὴν ἀποδοχὴ τῆς πράξεως;
Μπορεῖ
ἡ διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας γιὰ τὸν ἔρωτα καὶ τὴν σεξουαλικότητα νὰ βοηθήσει τὴν
κοινωνία μας γιὰ τὴν ἀντιμετώπιση (προφύλαξη) τοῦ ΑIDS καὶ μὲ ποιοὺς τρόπους; Νὰ
τεκμηριώσετε τὴν ἀπάντησή σας.
Γιατί
ἡ Ἐκκλησία ἀντιτίθεται σὲ κάθε ὑποβάθμιση ἢ φθορὰ τοῦ ἀνθρωπίνου σώματος; Ποῦ
θεμελιώνεται αὐτὴ ἡ στάση τῆς Ἐκκλησίας;
Μπορεῖ
ἡ Ἐκκλησία νὰ ἀποδεχθεῖ καὶ ὑπὸ ποιὲς προϋποθέσεις τὴ τεχνητὴ (ἢ ἐξωσωματικὴ)
γονιμοποίηση; Νὰ τεκμηριώσετε τὶς ἀπόψεις
σας.
Γιατὶ
ἡ δουλεία τοῦ ἀνθρώπου στὸν Χριστὸ ἀποτελεῖ τὴν κατ’ ἐξοχὴν ἐλευθερία; Νὰ
τεκμηριώσετε τὴν ἀπάντησή σας.
Ὑποστηρίζεται
ἀπὸ ὁρισμένους ὅτι ὁ Χριστιανισμὸς ὑποβαθμίζει καὶ ὑποτιμᾶ τὸ ἀνθρώπινο σῶμα
(μὲ τὴ νηστεία, τὴν ἄσκηση, τὴν ἀντίληψη ὅτι ἡ σάρκα εἶναι βρώμικη). Μὲ βάση
τὴν διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας νὰ ἀνατρέψετε αὐτὴ τὴν ἄποψη.
Ὑποστηρίζεται
ἀπὸ κάποιους ὅτι οἱ ἐντολὲς τοῦ Χριστοῦ περιορίζουν τὶς ἐπιθυμίες, τὴ δράση καὶ
τὴν ἐλευθερία τοῦ ἀνθρώπου. Νὰ ἀνατρέψετε αὐτὴ τὴν ἀντίληψη μὲ βάση τὴ
διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας α) γιὰ τὴν οὐσία καὶ τὸν χαρακτῆρα τῶν ἐντολῶν καὶ β)
γιὰ τὸ νόημα τῆς χριστιανικῆς ἐλευθερίας.
Μὲ
βάση τὴν διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας γιὰ τὸ ἀνθρώπινο σῶμα νὰ τεκμηριώσετε τὴν
ἀπόρριψη τῆς καύσεως τῶν νεκρῶν γιὰ τὰ μέλη τῆς Ἐκκλησίας.