Παρασκευή 18 Μαρτίου 2022

Διδαχὲς περὶ Νηστείας

 ΔΙΔΑΧΕΣ ΠΕΡΙ ΝΗΣΤΕΙΑΣ

ΝΗΣΤΕΙΑ ατιολογία της:  «Ξέροντας τι ὁ ἄνθρωπος δν εναι γγελος λλ μιὰ ἑνότητα σώμα|τος κα ψυχς, ἡ Ὀρθόδοξη κκλησία πιμένει στν πνευματικὴ ἀξία τς σωματικς νηστείας. Δν νηστεύουμε γιατ κάτι εναι κάθαρτο στν πράξη το φαγητο κα το ποτο. ντίθετα, ἡ τροφ κα τ ποτ εναι δρα το Θεο, στὰ ὁποα πρέπει ν μετέχουμε μὲ ἀπόλαυση κι εγνωμοσύνη. Νηστεύουμε χι γιατ περιφρονομε τ θεϊκ δρα το Θεο, λλ γι ν’ ποκτήσουμε πίγνωση τοῦ ὅτι εναι πράγματι δρα, στε νὰ ἐξαγνίσουμε τ «τρώγειν» κα τ «πίνειν» κα ν τ καταστήσουμε χι πι μιὰ ὑποχώρηση στ λαιμαργία μας, λλὰ ἕνα μυστήριο κι να μέσο πικοινωνίας μ τ Δοτρα»[1].

ΝΗΣΤΕΙΑ νευ Θεο καταστροφική: «χωρς τν ντίστοιχη πνευματικ προσπάθεια, χωρς ν τρεφόμαστε μ τ Θεία Πραγματικότητα, χωρς ν’ νακαλύψουμε τν λοκληρωτική μας ξάρτηση π τ Θε κα μόνο π’ Ατόν, σωματικ νηστεία θ καταντήσει μι πραγματικ ατοκτονία»[2].

ΝΗΣΤΕΙΑ νώφελος ἡ ἐπιδεικτική: «κα νηστείας δημοσιευομένης κέρδος οδέν. Τ γρ πιδεικτικς γινόμενα ο πρς τν αἰῶνα τν μέλλοντα τν καρπν κτείνει, λλ’ ες τν τν νθρώπων παινον καταστρέφει»[3].

ΝΗΣΤΕΙΑ πάντησι σ πρόφασι σθενείας:      «Οκ νήστευσας δι τν τς σαρκς σθένειαν· τος χθρος σου τίνος νεκεν ο κατηλλάγης, επέ μοι; Μ καὶ ἐνταθα σθένειαν σώματος προβαλέσθαι χεις;»[4].

ΝΗΣΤΕΙΑ π πάσης μαρτίας:   «σπερ νηστεύομεν τ κοιλί, οτως νηστεύομεν κα τ γλώσσ, πεχόμενοι π καταλαλις, π ψεύδους, πὸ ἀργολογίας, π λοιδορίας, πὸ ὀργς, π πάσης πλς μαρτίας γινομένης δι τς γλώσσης· μοίως νηστεύειν τος φθαλμος, τ μ βλέπειν μάταια, τ μ παρρησιάζεσθαι δι τν φθαλμν, μ προσέχειν τινὶ ἀναιδς· μοίως κα τς χερας κα τος πόδας κωλύειν π παντς πονηρο πράγματος»[5].

ΝΗΣΤΕΙΑ ποκτείνει λανθάνουσες μαρτίες: «σπερ γρ οἱ ἐν τος γκάτοις τν παίδων ζωογονούμενοι σκώληκες φαρμάκοις τισ δριμυτάτοις ξαφανίζονται, οτως μαρτίαν, ποικουροσαν τ βάθει, ναποκτείνει τ ψυχῇ ἐπεισελθοσα νηστεία, γε ς ληθς τς προσηγορίας ταύτης ξία»[6].

ΝΗΣΤΕΙΑ ποτελέσματά της: « | νηστεία τν ψυχν ετονωτέραν ργάζεται, κοφον ατ τ πτερν κατασκευάζει, μετάρσιον ατν ποιε, τὰ ἄνω φαντάζεσθαι προξενε, νωτέραν ατν τν δονν κα τν δέων το παρόντος βίου περγαζομένη. Κα καθάπερ τ κοφα τν πλοίων ξύτερον τ πελάγη διαπερ, τ πολλ τ φόρτ βαρούμενα ποβρύχια γίνεται· οτως μν νηστεία κουφότερον ργαζομένη τν λογισμόν, παρασκευάζει μετ’ εκολίας τ πέλαγος το παρόντος βίου διαπερν, κα πρς τν ορανν κα τὰ ἐν τος ορανος πτοσθαι, κα μηδν γεσθαι τ παρόντα, λλ σκις καὶ ὀνειράτων οδαμινέστερον ατ παρατρέχειν»[7].

ΝΗΣΤΕΙΑ ρχ μετανοίας: «νηστεία δὲ ἀρχ μετανοίας»[8].

ΝΗΣΤΕΙΑ σύνετος προσαρμογή της στ σημεριν δεδομένα: « προσαρμογ τς νηστείας, πως κα γενικότερα το περιεχομένου τς κκλησιαστικς παραδόσεως στ σημερινὴἐκκοσμικευμένη κοινωνία, δν μπορε ν θεωρηθε συνετή»[9].

ΝΗΣΤΕΙΑ φορμ χαρς: «Μέλλων τοίνυν νηστεύειν μ σκυθρωπάςς ουδαϊκς· λλ’ εαγγελικς σεαυτν καταφαίδρυνον, μ πενθν τς γαστρς τν νδειαν, λλ συνηδόμενος τ ψυχ τν πνευματικν πολαύσεων»[10].

ΝΗΣΤΕΙΑ γενν συντριβ κα κατάνυξι: «Καθάπερ γρ ναλγησία κα πώρωσις κα σκληρότης καρδίας ξ νέσεως κα τρυφς κα επαθείας τίκτεσθαι πεφύκασιν, οτως ξ γκρατο κα συνεσταλμένης διαίτης συντριβ καρδίας κακατάνυξις, πικρίας πάσης ποτρεπτικ κα γλυκείας λαρότητος παρεκτική· κα γρ νευ συντριμμο καρδίας δύνατον, φησίν, παλλαγναι κακίας»[11].

ΝΗΣΤΕΙΑ γιατ γίνεται: «Στρέφεται κανες πρς τν Κύριο (Δν. 9,3· σδ. 8,21) μ διάθεση ξαρτήσεως καὶ ὁλοκληρωτικς γκαταλείψεως: πρν ναλάβει να δύσκολο ργο... γι ν δεχτε τ θεο φωτισμ (Δν. 10,12), γι ν περιμένει τ χάρη ποὺ ἀπαιτεται γι τν κπλήρωση κάποιας ποστολς (Πραξ. 13,2 ξ.), γι νὰ ἑτοιμαστε γι τ συνάντηση μ τ Θε (ξ. 34,28· Δν. 9,3)»[12].

ΝΗΣΤΕΙΑ δν ξαρκεῖ ἀπ μόνη της πρς σωτηρίαν: «λγ δέ, ταν τν λλων μελημένων ταύτην [νηστείαν] νομίζητε ρκεν ες σωτηρίαν μν, τὸ ἔσχατον το χορο τς ρετς χου|σαν μέρος. Τ γρ μέγιστον, γάπη καὶ ἐπιείκεια καὶ ἐλεημοσύνη, κα παρθενίαν περηκόντισεν»[13].

ΝΗΣΤΕΙΑ κούσιος πέραν τν περιστάσεων: « Παλος, στ διάρκεια τοῦ ἐξαντλητικοῦ ἱεραποστολικο του μόχθου, δν ρκεται στν πείνα κα στ δίψα πο τοῦ ἐπιβάλουν ο περιστάσεις, λλ προσθέτει κα τς συχνς νηστεες (2 Κορ. 6,5· 11,27)»[14].

ΝΗΣΤΕΙΑ νας σκοπός, διάφοροι τρόποι: «κενοι τοίνυν, οχ να κανόνα νηστείας, οδὲ ἕνα τρόπον τς τν βρωμάτων μεταλήψεως, οδ τ ατ μέτρον παραδεδώκασι· δι τ μ πάντας σκοπν παραδεδώκασι, φεύγειν τν πλησμονν καὶ ἀποστρέφεσθαι τν χορτασίαν τς γαστρός»[15].

ΝΗΣΤΕΙΑ νομοθετήθη στν παράδεισο: «νηστεία ν τ παραδείσῳ ἐνομοθετήθη. Τν πρώτην ντολν λαβεν δάμ· ‘π το ξύλου το γινώσκειν καλν κα πονηρν ο φάγεσθε’. Τ δέ, ‘ο φάγεσθε’, νηστείας στ καὶ ἐγκρατείας νομοθεσία»[16].

ΝΗΣΤΕΙΑ ξομοιώνει μὲ ἀγγέλους: «Νηστεία τν γγέλων μοίωσις τν δικαίων μόσκηνος το βίου σωφρονισμός»[17].

ΝΗΣΤΕΙΑ πιτρεπόμενες τροφές: «σαύτως μεμαθήκαμεν ν τε τῇ Ἀρμενίων χώρ καὶ ἐν τέροις τόποις, ν τος Σάββασι, καὶ ἐν τας Κυριακς τς γίας Τεσσαρακοστς ὠὰ κα τυρν σθίειν τινάς. δοξε τοίνυν κα τοτο, στε τν κατ πσαν τν οκουμένην το Θεοῦ Ἐκκλησίαν, μι κατακολουθοσαν τάξει, τν νηστείαν πιτελεν, καὶ ἀπέχεσθαι, σπερ θυτο παντοίου, οτω δὴ ὠο κα τυρο, καρπός εσι κα γεννήματα, ν πεχόμεθα· ε δ μ τοτο παραφυλάττοιεν, ε μν κληρικοί εεν, καθαιρείσθωσαν, ε δ λαϊκοί, φοριζέσθωσαν»[18].

ΝΗΣΤΕΙΑ πιτρεπόμενες τροφές: « Σύνοδος ατη, δι το παρόντος Κανόνος, ρίζει, τι λη το Χριστοῦ Ἐκκλησία, ες πσαν τν οκουμένην ερισκομένη, ν φυλάττ μίαν κα τν ατήν τάξιν, κα ν νηστεύ τς μέρας ταύτας (καταλύουσα μόνον ες ατς ονέλαιον καὶ ὀστρακόδερμα)»[19].

ΝΗΣΤΕΙΑ ργαλεο κι χι φορμή καυχήσεως: « νηστεία χει μν καθ’ αυτήν καύχημα, λλ’ ο πρς τν Θεόν· ργαλεον γρ στιν, σπερ ες σωφροσύνην υθμίζον τος θέλοντας. Ο δε ον π’ ατ μέγα φρονεν τος τς εσεβείας γωνιστάς, κδέχεσθαι δ μόνον ν πίστει Θεο τ πέρας μν το σκοπο. Οτε γρ ο τν οωνδήποτε τεχνν πιστήμονες τ τοῦ ἐπαγγέλματος ποτέλεσμα κ τν ργαλείων καυχνταί ποτε. Ἀλλ περιμένει τούτων καστος τ εδος τοῦ ἐγχειρήματος, να ξ κείνου τὸ ἀκριβς τς τέχνης νδείξηται»[20].

ΝΗΣΤΕΙΑ εεργετικς πιδράσεις της:    «Κα γρ εωθεν ἡ ἰατρς τν ψυχν μν ατη το μν τς σαρκς τς πυρώσεις κα τς κινήσεις συστέλλειν, το δ τ θυμδες καταπρανειν, το δ τν πνον ποδιώκειν, το μν τ πρόθυμον διεγείρειν, το δ τν νον νακαθαίρειν κα τν πονηρν λογισμν λεύθερον ατν ποκαθιστν, λλου τν δάμαστον γλσσαν δαμάζειν κα οονε χαλιν τινι τ φόβ το Θεο ταύτην πέχειν κα μὴ ἐὰν λως ργος σαπρος λόγους φθέγγεσθαι»[21].

ΝΗΣΤΕΙΑ εεργετικ κα στ σμα: «Τί εκοπώτερον τ γαστρί; λιτότητι διαίτης παρενεργεν τν νύκτα, δαψιλεί βρωμάτων βεβαρημένην κεσθαι; μλλον δ μηδ κεσθαι, λλ πυκν μεταστρέφεσθαι διαρρηγνυμένην κα στένουσαν;»[22].

ΝΗΣΤΕΙΑ πλήρης ψυχοσωματική: «Τὶ ὄφελος, νηστεύειν, τ σώματι, τν δ ψυχν κακν μπεπλσθαι;»[23].

ΝΗΣΤΕΙΑ πνευματική της διάστασις: «νήστευσον δ τ Θε νηστείαν τοιαύτην· μηδν πονηρεύσῃ ἐν τ ζω σου, κα δούλευσον τ κυρίῳ ἐν καθαρ καρδί· τήρησον τς ντολς ατο πορευόμενος ν τος προστάγμασιν ατο, κα μηδεμία πιθυμία πονηρὰ ἀναβήτω ν τ καρδί σου· πίστευσον δ τ θε· καὶ ἐὰν τατα ργάσ κα φοβηθς ατν καὶ ἐγκρατεύσῃ ἀπ παντς πονηρο πράγματος, ζήσ τ θε· κα τατα ἐὰν ργάσ, μεγάλην νηστείαν ποιες κα δεκτν τ θε»[24].

ΝΗΣΤΕΙΑ τν κακν ποχή: «πσα μν φροντίς στω περ τς κατ ψυχν σωτηρίας, καὶ ὅπως δυνηθείημεν τ σκιρτήματα τς σαρκός χαλινώσαντες τν ληθινν νηστείαν πιδείξασθαι, λέγω δ τν τν κακν ποχήν· τοτο γρ νηστεία. Κα γρ τν βρωμάτων ποχή δι τοτο παρείληπται, να τν τόνον τς σαρκός χαλινώσ, κα εήνιον μν τν ππον ργάσηται»[25].

ΝΗΣΤΕΙΑ καθιστ εφρόσυνο τν τράπεζα: «Καὶ ἄλλως δὲ ἀφορμ ες εφροσύνην στ τ νηστεύειν. ς γρ δίψα δ τ ποτν ετρεπίζει κα λιμς γησάμενος δεαν παρασκευάζει τν τράπεζαν, οτω κα τν τν βρωμάτων πόλαυσιν νηστεία φαιδρύνει. Μέσην γρ αυτν παρενθεσα κα τ συνεχς τς τρυφς διακόψασα, ποθεινήν σοι τν μετάληψιν φανναι ποιήσει σπερ πόδημον»[26].

ΝΗΣΤΕΙΑ καθιστᾶ ἄνθρωπο μοδίαιτο γγέλων: «ἡ ἐν παραδείσ διαγωγ νηστείας στν εκών, ο μόνον καθότι τος γγέλοις μοδίαιτος ν ὁ ἄνθρωπος, δι τς λιγαρκίας τν πρς ατος μοίωσιν κατώρθου»[27].

ΝΗΣΤΕΙΑ καὶ ἀποχὴ ἐκ το θυμο: «Τν νηστεύοντα μάλιστα πάντων προσήκει τν θυμν χαλινον, πραότητα πεπαιδεσθαι καὶ ἐπιείκειαν, συντετριμμένην χειν τν καρδίαν, τν πιθυμιν τν τόπων ξορίζειν τς νθυμήσεις, πρὸ ὀφθαλμν λαμβάνοντα τν κοίμητον κενον φθαλμόν, κα τ κριτήριον τὸ ἀδέκαστον· χρημάτων κρείττονα γίνεσθαι, περ τν λεημοσύνην πολλν τήν δαψίλειαν πιδείκνυσθαι, πσαν κακίαν τν περ τν πλησίον κ τς ψυχς πελαύνειν. Ατη ληθής νηστεία, καθάπερ καὶ Ἡσαΐας φησίν κ προσώπου το Θεο φθεγγόμενος· ‘Ο ταύτην τν νηστείαν ξελεξάμην, λέγει Κύριος, οδ’ ν κάμψς ς κλοιν τν τράχηλόν σου, κα σάκκον κα σποδν ποστρώσ, οδ’ οτω καλέσετε νηστείαν δεκτήν, λέγει Κύριος. λλά΄ ποίαν, επέ; ‘Λύε’, φησί, ‘στραγγαλις βιαίων συναλλαγμάτων, διάθρυπτε πεινντι τν ρτον σου, πτωχν στεγον εσάγαγε ες τν οκον σου΄. Καὶ ἐάν τατα πράξης, φησί, ‘τότε αγήσεται πρώιμον τ φς σου, κα τὰ ἰάματά σου ταχὺ ἀνακαλε»[28].

ΝΗΣΤΕΙΑ κατ δύναμιν: «περ δ τς βρώσεως, δύνασαι βάστασον»[29].

ΝΗΣΤΕΙΑ καταργεται νεκα σωματικς σθενείας: «Ε δ δι’ σθένειαν σωματικήν, γαπητέ, μ δύναιο σιτος παρατείνειν τν μέραν, οδες ε φρονν πρ τούτου σοι γκαλέσαι δυνήσεται. Δεσπότην γρ χομεν μερον κα φιλάνθρωπον, κα οδν τν πρ δύναμιν παρ’ μν κζητοντα»[30].

ΝΗΣΤΕΙΑ μέσον χι τελειότης:     «Κα γρ α νηστεαι καὶ ἀγρυπνίαι καὶ ἡ μελέτη τν Γραφν καὶ ἡ γύμνωσις το πλούτου καὶ ἡ ἀποταγὴ ὅλου το κόσμου, οκ στι τελειότης, καθ ερηται, λλ τελειότητος ργαλεα. πειδ οκ ν τούτοις ερίσκεται τελειότης, λλ δι τούτων προσγίνεται»[31].

ΝΗΣΤΕΙΑ ν μὴ ἀλλοιώνεται σ δίαιτα: «Κα μι ‘νηστεία’ χωρς πίστι μεταβάλλεται σ μι μοντέρνου τύπου δίαιτα, πο τν κάνει κανες χι γι ν εναι κύριος π τν παθν το σώματος, λλ γι τὸ ἐντελς ντίθετο: χάριν τν παθν το σώματος»[32].

ΝΗΣΤΕΙΑ ν προηγεται τν ατημάτων προσευχς: «καὶ ὑμες ον νηστεύοντες ατεσθε παρ το θεο τ ατήματα μν»[33].

ΝΗΣΤΕΙΑ ν συνδυάζεται μ προσευχή: « νηστεία σ συνδυασμ μ τν προσευχ εναι να π τ μεγαλύτερα δρα, πο τ διατηρον μὲ ἐπιμέλεια, σοι γεύτηκαν κάποτε στω κα γι λίγο τ γλυκύτητά τους καὶ ἔνιωσαν τν ξία τους»[34].

ΝΗΣΤΕΙΑ πλο κατ το διαβόλου: « διάβολος μάχεται νάντια στν καρδι χρησιμοποιώντας τν περκορεσμένη κοιλιά»[35].

ΝΗΣΤΕΙΑ πλο κατ τν πειρασμν: «Κεφάλαιον δὲ ἐπ τος ερημένοις, Κύριος μν νηστεί τν σάρκα, ν πρ μν νέλαβεν, χυρώσας, οτως ν ατ το διαβόλου τς προσβολς πεδέξατο, μς τε παιδεύων νηστείαις λείφειν κα παιδοτριβεν αυτος πρς τος ν τος πειρασμος γνας κα τῷ ἀντιπάλ δι τς νδείας οον λαβν νδιδούς»[36].

ΝΗΣΤΕΙΑ πλο κατ τν πειρασμν: «Τοτο πειρασμος ποκρούεται τοτο λείφει πρς εσέβειαν, νήψεως σύνοικος, σωφροσύνης δημιουργός»[37].

ΝΗΣΤΕΙΑ ποία ἡ ἀληθής: «Ο μέντοι ξαρκε καθ’ αυτν ἡ ἀποχ τν βρωμάτων πρς τν παινετν νηστείαν, λλ νηστεύσωμεν νηστείαν δεκτήν, εάρεστον τ Θε. ληθς νηστεία το κακοῦ ἀλλοτρίωσις, γκράτεια γλώσσης, θυμοῦ ἀποχή, πιθυμιν χωρισμός, καταλαλις, ψεύδους, πιορκίας. τούτων νδεια νηστεία στν ληθής. ν τούτοις μν ον νηστεία καλόν»[38].

ΝΗΣΤΕΙΑ ὀφέλη αὐτῆς: «Νηστεία ἐστί, βία φύσεως, καὶ περιτομὴ ἡδύτητος λάρυγγος· πυρώσεως ἐκτομή· πονηρῶν ἐννοιῶν ἐκκοπή· ἐνυπνιασμῶν ἐλευθερία· προσευχῆς καθαρότης· ψυχῆς φωστήρ· νοὸς φυλακή· πωρώσεως λύσις· κατανύξεως θύρα· στεναγμὸς ταπεινός· συντριμμὸς ἱλαρός· πολυλογίας ἀργία· ἡσυχίας ἀφορμή· ὑπακοῆς φύλαξ· ὕπνου κουφισμός· ὑγεία σώματος· ἀπαθείας πρόξενος· ἁμαρτημάτων ἄφεσις· Παραδείσου θύρα καὶ τρυφή»[39].

ΝΗΣΤΕΙΑ χι ξ παγορεύσεως λλ’ κ προαιρέσεως: «Περ δὲ ἀποχς βρωμάτων οκ κώλυσέ τι μ φαγεν θεος λόγος, λλ’ επε· δο δέδωκα μν πάντα, ς λάχανα χόρτου σθίετε, μηδν νακρίνοντες· καί, ο τ εσερχόμενα ες τ στόμα, κοινο τν νθρωπον. Τ ον πέχεσθαι βρωμάτων, τοτο τς μετέρας προαιρέσεως νεη κα ψυχς πόνος»[40].

ΝΗΣΤΕΙΑ πενα γι τν Θεό: «μι μέρα πείνας γι τν διο τ Θεό»[41].

ΝΗΣΤΕΙΑ πρ θείας Λειτουργίας: «Στ θεία Λειτουργία, οἱ ὀρθόδοξοι χριστιανο προσέρχονται νηστικοί. νηστεία ατ δν εναι μόνο τροφική, λλ μι στάση ζως, πο φανερώνει τι ο πιστοὶ ἀπορρίπτουν ‘πσαν τν βιοτικν μέριμναν’, περβαίνουν λες τς καταστάσεις κα τς νάγκες το κόσμου τούτου κα συμμετέχουν, δ κα τώρα, στν πέρχρονη κα αώνια Βασιλεία το Θεο»[42].

ΝΗΣΤΕΙΑ προαλείφει τν πιστ στν πνευματικό του γνα: «Κα καθάπερ στρατιώτης βαρύνοντα μν χων πλα, κν σφόδρα γενναος κα πολεμικός, οκ ν γένοιτο τος πολεμίοις φοβερός, τς τν πλων βαρύτητος τ τν ποδν ταχύτητι κα τ τν πολεμικν μπειρί λυμαινομένης· ε δ κοφα λάβοι κα εμεταχείριστα, πτηνο παντς δίκην πέρχεται τος ναντίοις· οτω καὶ ὁ τν σάρκα τν αυτο μ μέθ, μηδὲ ἀνέσει κα τρυφ καταλιπαίνων, λλ νηστείαις κα εχας, κα τ πολλ τν θλίψεων πομον κουφοτέραν κα λεπτοτέραν κατασκευάζων, καθάπερ | τις πόπτερος νωθεν καταβαίνων, οτω μετ πολλς τς ύμης ες τς τν δαιμόνων μπίπτων φάλαγγας, καταφέρει ῥᾳδίως τς ντικειμένας δυνάμεις, καὶ ὑποχειρίους ποιε»[43].

ΝΗΣΤΕΙΑ προηγεται θείας Λειτουργίας: «Ο γρ δυνατν νευ νηστείας ερουργίας κατατολμσαι»[44].

ΝΗΣΤΕΙΑ προνόμιο τν νθρώπων:       «Μόνο ὁ ἄνθρωπος μπορε νὰ ἐγκρατεύεται κα ν νηστεύει, ν τ ζα κατευθύνονται π τς ρμές τους κα τρνε ,τι βρίσκουν»[45].

ΝΗΣΤΕΙΑ προστασία π δαίμονες: «οτε γρ πήρεια δαιμόνων κατατολμ το νηστεύοντος κα ο φύλακες τς ζως μν γγελοι φιλοπονώτερον παραμένουσι τος δι νηστείας τν ψυχν κεκαθαρμένοις»[46].

ΝΗΣΤΕΙΑ προφυλάσσει τν γάμο: «Οχ ποπτεύει γάμων πιβουλν ὁ ἀνήρ, νηστείαις ρν τν γυνακα συζσαν. Ο τήκεται ζηλοτυπίαις γυνή, τν νδρα βλέπουσα νηστείαν καταδεχόμενον»[47].

ΝΗΣΤΕΙΑ πτερώνει τν προσευχή: «Νηστεία προσευχν ες ορανν ναπέμπει, οονε πτερν ατ γινομένη πρς τν νω πορείαν»[48].

ΝΗΣΤΕΙΑ πς γίνεται: «Πς στι νηστεύοντα μ νηστεύειν; ταν τις βρωμάτων μν πέχηται, μαρτημάτων δ μὴ ἀπέχηται. Πς στι νηστεύοντα μ νηστεύειν; ταν τις τροφς μν πολαύ, μαρτίας δ μ γεύηται»[49].

ΝΗΣΤΕΙΑ πς πρέπει ν εναι νηστεύων: «Τν νηστεύοντα κατεσταλμένον εναι χρή, συντετριμμένον, τεταπεινωμένον, οχ μεθύειν π τς ργς»[50].

ΝΗΣΤΕΙΑ συμβάλλει σ γενικὴ ἐγκράτεια: «Νηστεία δ κα γαμικν ργων μέτρα γνωρίζει κα τν κ νόμου συγκεχωρημένων τν μετρίαν κολάζουσα, σύμφωνον σχολν μποιε, να παραμείνωσι τ προσευχ»[51].

ΝΗΣΤΕΙΑ συμβάλλει στν εεξία σώματος: «τ τν νθρώπων σώματα, συνεχε μν τ κόρ καταβαρυνόμενα, εκόλως ποβρύχια τας ρρωστίαις γίνεται· εσταλε δ κα κούφ τ τροφ κεχρημένα κα τ προσδοκώμενον κ νόσου κακν σπερ χειμνος πανάστασιν πεξέφυγε κα τὸ ἤδη παρν χληρν σπερ τιν σπιλάδος πιδρομν διεκρούσατο»[52].

ΝΗΣΤΕΙΑ συνδέεται μ χρσι κτίσεως: « σωστ χρήση τς κτίσεως συνδέεται ξαρχς μ τ νηστεία. Καὶ ἡ κεντρικ θέση πο κατέχει νηστεία στν παράδοση τς ρθόδοξης κκλησίας δν εναι τυχαία οτε σχετη μ τν πόθεση ατή»[53].

ΝΗΣΤΕΙΑ συνδυάζεται μὲ ἐλεημοσύνη: «Μετ τν το Πάθους βδομάδα, μ παρορτε τετράδα κα παρασκευήν, νηστεύοντες, πένησιν πιχορηγοντες τν περισσείαν»[54].

ΝΗΣΤΕΙΑ συνδυάζεται μὲ ἐλεημοσύνη: «πσαν τετράδα κα πσαν παρασκευν προστάσσομεν μν νηστεύειν, κα τν περισσείαν μν τς νηστείας πένησιν πιχορηγεν»[55].

ΝΗΣΤΕΙΑ ταπειν κα πραγματική: «πρέπει ν γυρίσουμε στν πραγματικ νηστεία. ς εναι περιορισμένη κα ταπεινὴ ἀλλ ν εναι συνεχς καὶ ἀποφασιστική. ς ντιμετωπίσουμε ντιμα τς πνευματικς κα φυσικές μας νάγκες δυνατότητες καὶ ἂς νεργήσουμε νάλογα»[56].

ΝΗΣΤΕΙΑ Τετάρτη κα Παρασκευή: «μες δὲ ἢ τς πέντε νηστεύσατε μέρας, τετράδα κα παρασκευήν, τι τ μν τετράδι κρίσις ξλθεν κατ το κυρίου, ούδα χρήμασιν παγγειλαμένου τν προδοσίαν· τ δ παρασκευ, τι παθεν κύριος ν ατ πάθος τ δι σταυροῦὑπ Ποντίου Πιλάτου»[57].

ΝΗΣΤΕΙΑ τροφ τς ψυχς: «Νηστεία γρ τς ψυχς στι τροφή»[58].

ΝΗΣΤΕΙΑ χειραγωγς τν γίων: «Καὶ ἁπαξαπλς εροις ν τν νηστείαν πάντας τος γίους ες τν κατ Θεν πολιτείαν χειραγωγήσασαν»[59].

ΝΗΣΤΕΙΑ ς θυσία καὶἀφοσίωσις: « νηστεία εναι κφραση γάπης καὶ ἀφοσίωσης. Θυσιάζει κανες τς γήινες πολαύσεις, γι ν πετύχει τς οράνιες»[60].

ΝΗΣΤΕΙΑ ὡς κοινωνία μὲ τὸν Θεό, ποὺ μᾶς παρέχει τὴν ζωή: «Στὴν ὀρθόδοξη διδασκαλία, ἁμαρτία δὲν εἶναι μόνο ἡ παράβαση τῆς ἐντολῆς ποὺ φέρνει σὰν συνέπεια τὴν τιμωρία· εἶναι πάντοτε ἕνας ἀκρωτηριασμὸς τῆς ζωῆς ποὺ μᾶς δόθηκε ἀπὸ τὸ Θεό. Γιὰ τὸ λόγο αὐτὸ ἡ ἱστορία τῆς προπατορικῆς ἁμαρτίας μᾶς παρουσιάζεται σὰν μιὰ πράξη τροφῆς. Ἡ τροφὴ εἶναι μέσο ζωῆς· αὐτὸ μᾶς κρατάει ζωντανούς. Ἀλλὰ ἀκριβῶς ἐδῶ εἶναι ἡ βασικὴ ἐρώτηση: Τί σημαίνει νὰ εἶναι κανεὶς ζωντανὸς καὶ τί σημαίνει 'ζωή'; Γιὰ μᾶς σήμερα αὐτοὶ οἱ ὅροι ἔχουν πρωταρχικὰ μιὰ βιολογικὴ ἔννοια: ζωὴ εἶναι συγκεκριμένα αὐτὸ ποὺ τελικὰ ἐξαρτιέται ἀπὸ τὴν τροφὴ καί, ἀκόμα γενικότερα, ἀπὸ τὸν ὑλικὸ κόσμο. Ἀλλὰ γιὰ τὴν Ἁγία Γραφὴ καὶ γιὰ τὴν ὀρθόδοξη παράδοση αὐτὴ ἡ ζωή '... ἐπ' ἄρτῳ μόνῳ' ταυτίζεται μὲ τὸ θάνατο γιατὶ ἀκριβῶς εἶναι μιὰ θνητὴ ζωή, γιατὶ ὁ θάνατος κυριαρχεῖ | πάντοτε μέσα της. Ὁ Θεός, τὸ ξέρουμε αὐτό,  'δὲν δημιούργησε τὸ θάνατο'. Αὐτὸς εἶναι ὁ δοτήρας τῆς Ζωῆς. Πῶς λοιπὸν ἡ ζωὴ ἔγινε θνητή; Γιατὶ ὁ θάνατος καὶ πάλι ὁ θάνατος εἶναι ἡ μόνη ἀπόλυτη βεβαιότητα κάθε ὕπαρξης; Ἡ Ἐκκλησία ἀπαντάει: διότι ὁ ἄνθρωπος ἀρνήθηκε τὴ ζωὴ ὅπως τὴν ἔκανε ὁ Θεὸς καὶ τοῦ τὴν πρόσφερε, καὶ προτίμησε μιὰ ζωὴ ποὺ νὰ ἐξαρτιέται ὄχι ἀποκλειστικὰ ἀπὸ τὸ Θεὸ ἀλλὰ 'ἐπ' ἄρτῳ μόνῳ'. Ὄχι μονάχα παράκουσε τὸ Θεὸ καὶ αὐτοτιμωρήθηκε, ἀλλὰ ἄλλαξε ὁλόκληρη τὴ σχέση ἀνάμεσα στὸν ἑαυτό του καὶ σ' ὅλη τὴν κτίση. Σίγουρα ὁ κόσμος δόθηκε στὸν ἄνθρωπο ἀπὸ τὸ Θεὸ σὰν 'τροφή', σὰν μέσο ζωῆς· ἀκόμα ἡ ζωὴ ἦταν γιὰ νὰ γίνει κοινωνία μὲ τὸ Θεό· δὲν εἶχε δικό της σκοπὸ ἀλλὰ περιεχόταν ὁλόκληρη στὸ Θεό. 'Ἐν αὐτῷ ζωὴ ἦν, καὶ ἡ ζωὴ ἦν τὸ φῶς τῶν ἀνθρώπων' (Ἰωαν. 1, 14). Ἔτσι ὁ κόσμος καὶ ἡ τροφὴ δημιουργήθηκαν σὰν μέσα ἐπικοινωνίας μὲ τὸ Θεὸ καὶ μόνον ἂν ὁ ἄνθρωπος δεχόταν ν' ἀνοιχτεῖ στὸ Θεὸ θὰ τοῦ πρόσφεραν ὅλα αὐτὰ τὴ ζωή. Ἡ τροφὴ αὐτὴ μόνη της, μέσα της, δὲν ἔχει ζωὴ καὶ δὲν μπορεῖ νὰ δώσει ζωή. Μόνο ὁ Θεὸς ἔχει Ζωὴ καὶ εἶναι Ζωή. Μέσα στὴν τροφὴ ὁ ἴδιος ὁ Θεός - καὶ ὄχι οἱ θερμίδες - εἶναι ἡ ἀρχὴ τῆς ζωῆς. Ἔτσι ἡ τροφή, ἡ ζωή, ἡ γνώση τοῦ Θεοῦ καὶ ἡ κοινωνία μαζί Του ἦταν ἕνα καὶ τὸ αὐτὸ πράγμα. Ἡ ἀπύθμενη τραγωδία τοῦ Ἀδὰμ εἶναι ὅτι ἔφαγε 'χωρισμένος' ἀπὸ τὸ Θεὸ γιὰ νὰ μπορέσει νὰ γίνει ἀνεξάρτητος ἀπ' Αὐτόν. Καὶ ἂν τὸ ἔκανε αὐτὸ ἦταν γιατὶ πίστευε πὼς ἡ τροφὴ εἶχε μέσα της ζωὴ καὶ ἔτσι ἐκεῖνος γευόμενος αὐτὴ τὴν τροφὴ θὰ γινόταν σὰν τὸ Θεό, θὰ εἶχε δηλαδὴ μέσα του δική του ζωή! Μὲ ἄλλα λόγια: πίστευε στὴν τροφή, ἐνῶ ὁ σκοπὸς πίστης, ἐμπιστοσύνης καὶ ἐξάρτησης εἶναι ὁ Θεὸς καὶ μόνο ὁ Θεός. Ὁ κόσμος καὶ ἡ τροφὴ ἔγιναν ὁ θεός του, ἡ πηγὴ καὶ ἡ ἀρχὴ τῆς ζωῆς του. Ἔγινε σκλάβος τους»[61].

ΝΗΣΤΕΙΑ καὶ ἐλεημοσύνη: «Et si arud eos eget aut pauper est et copia victus eis non est, duo aut tres dies ieiunant, ut egentibus victum necessarium suppeditent. (=Καὶ ἐὰν εἰς αὐτοὺς εἶναι τις ἐνδεὴς πτωχὸς καὶ δὲν ἔχουν εὐχέρεια νὰ διαθρέψουν αὐτὸν, δύο τρεῖς ἡμέρας νηστεύουν, ἵνα παράσχουν εἰς τοὺς ἐνδεεῖς τὴν ἀναγκαίαν τροφήν[62].

ΝΗΣΤΕΙΑ καρποί της: «Νηστεία γάρ στιν γαλήνη τν μετέρων ψυχν, τν γεγηρακότων εκοσμία, τν νέων παιδαγωγός, τν σωφρονούντων διδάσκαλος, πσαν λικίαν κα φύσιν διαδήματί τινι κατακοσμοσα»[63].

ΝΗΣΤΕΙΕΣ ο ρχικές: «παρήγγειλεν ον μν ατς [Χριστς] νηστεύειν τς ξ μέρας ταύτας [Μ. βδομάδος] δι τν τν ουδαίων δυσσέβειαν κα παρανομίαν, ... τετράδα δ κα παρασκευν προσέταξεν μν νηστεύειν, τν μν δι τν προδοσίαν, τν δ δι τ πάθος· ... ατ δ νηστεσαι τ σάββατον [τ Μέγα], οχ τι δε τ σάββατον νηστεύειν, κατάπαυσιν δημιουργίας πάρχον, λλτι κενο μόνον χρ νηστεύειν, το δημιουργο ν ατ τι π γν ντος»[64].



[1] Καλλίστου Γουέαρ, Ὁ ὀρθόδοξος Δρόμος, (Ἀθήναι:Ἑπτάλοφος, 19842), σ. 134.

[2]AlexanderSchmemann, Μεγάλη Σαρακοστὴ (Ἀθήνα: Ἀκρίτας, 1981), σ. 111.

[3] Μ. Βασιλείου, Περὶ νηστείας, Λόγος Α’, 2 (ΒΕΠ 54, 12).

[4] Ἰωάννου Χρυσοστόμου, Ὁμιλίαι εἰς ἀνδριάντας, Κ’, 1 (PG 49, 198).

[5] Ἀββᾶ Δωροθέου, Διδασκαλίαι, ΙΕ’   (Ἔργα Ἀσκητικά, σ. 356).

[6] Μ. Βασιλείου, Περὶ νηστείας, λόγος Α’, 1 (ΒΕΠ 54, 11).

[7] Ἰωάννου Χρυσοστόμου, Ὁμιλίαι εἰς τὴν Γένεσιν, Α’, δ’ (ΒΕΠ 91, 16-17).

[8] Μ. Βασιλείου, Περὶ νηστείας, λόγος Β’, 7 (ΒΕΠ 54, 26).

[9] Γεωργίου Μαντζαρίδη, Χριστιανικὴ Ἠθικὴ (Θεσσαλονίκη: Πουρναρᾶς, 19913), σ. 448.

[10] Μ. Βασιλείου, Περὶ νηστείας, λόγος Β’, 3 (ΒΕΠ 54, 23).

[11] Γρηγορίου Παλαμᾶ, Πρὸς Ξένην μοναχήν, 50   (Συγγράμματα, τόμ. Ε’, σ. 219).

[12] «Νηστεία», Λεξικὸ Βιβλικῆς Θεολογίας (Ἀθήνα: Ἄρτος Ζωῆς, 1980), στ. 693.

[13] Ἰω. Χρυστοστόμου, Εἰς Ματθαῖον, ὁμιλία ΜΣΤ΄, 4΄. (PG 58, 480-481).

[14] «Νηστεία», Λεξικὸ Βιβλικῆς Θεολογίας (Ἀθήνα: Ἄρτος Ζωῆς, 1980), στ. 694.

[15] Κασσιανοῦ Ρωμαίου, Πρὸς Κάστορα ἐπίσκοπον, περὶ ἐγκρατείας γαστρός. (Φιλοκαλία, τόμ. Α΄, σ. 61).

[16] Μ. Βασιλείου, Περὶ νηστείας, λόγος Α’, 3 (ΒΕΠ 54, 12).

[17] Μ. Βασιλείου, Περὶ νηστείας, λόγος Β’, 6 (ΒΕΠ 54, 25).

[18] Κανών 56 Πενθέκτης Οἰκ. Συνόδου, Πηδάλιον, (Ἀθῆναι: Ἀστήρ, 1982), σ. 270.

[19] Ἑρμηνεία 56ου κανόνος Πενθέκτης Συνόδου, Πηδάλιον, (Ἀθῆναι: Ἀστήρ, 1982), σ. 270.

[20] Διαδόχου Φωτικῆς, Λόγος ἀσκητικός, μζ΄. (Φιλοκαλία, τομ. Α΄, σ. 247-248).

[21] Συμεὼν Ν. Θεολόγου, Κατηχήσεις, ΙΑ’ (Ἔργα, τόμ. Α’, σ. 193).

[22] Μ. Βασιλείου, Περὶ νηστείας, λόγος Α’, 4 (ΒΕΠ 54, 13).

[23] Μ. Βασιλείου, Ὁμιλίαν εἰς τὴν Ἑξαήμερον, ἐρώτ. Η’, 8 (ΒΕΠ 51, 263).

[24] Ἑρμᾶ, Ποιμήν, παραβολὴ ε’ Ι 4-5 (ΒΕΠ 3, 71).

[25] Ἰωάννου Χρυσοστόμου, Ὁμιλίαι εἰς τὴν Γένεσιν, Η’, ε’ (ΒΕΠ 91,97).

[26] Μ. Βασιλείου, Περὶ νηστείας, λόγος Α’, 8 (ΒΕΠ 54, 16).

[27] Μ. Βασιλείου, Περὶ νηστείας, λόγος Α’, 3 (ΒΕΠ 54, 12).

[28] Ἰωάννου Χρυσοστόμου, Ὁμιλίαι εἰς τὴν Γένεσιν, Η’, ε’ (ΒΕΠ 91,97).

[29]Διδαχὴ τῶν Δώδεκα Ἀποστόλων, VI, 3 (ΒΕΠ 2, 217).

[30] Ἰωάννου Χρυσοστόμου, Εἰς τὴν Γένεσιν, ὁμιλία Ι’, 1 (PG 53, 82).

[31] Κασσιανοῦ Ῥωμαίου, Πρὸς Λεόντιον ἡγούμενον (Φιλοκαλία, τόμ. Α’, σ. 83).

[32] Μέγα Φαράντου, «Ἡ διδακτικὴ τῶν δογματικῶν καὶ ἠθικῶν ἀληθειῶν», ἐν τοῦ αὐτοῦ, Δογματικὰ καὶ Ἠθικά, τόμ. Α’, (Ἀθῆναι 1983), σ. 296.

[33]Διαταγαὶ Ἀποστόλων, Ε’, ΧΧ, 17 (ΒΕΠ 2, 93).

[34]TitoColliander, Ὁ δρόμος τῶν ἀσκητῶν (Ἀθῆναι: Ἀκρίτας, 19792), σ. 108.

[35] Ἰωάννου Κρονστάνδης, Ἡ Μετάνοια καὶ ἡ Θεία Μετάληψη (Ἀθῆναι: Τῆνος, 1993), σ. 70.

[36] Μ. Βασιλείου, Περὶ νηστείας, λόγος Α’, 9 (ΒΕΠ 54, 17).

[37] Μ. Βασιλείου, Περὶ νηστείας, λόγος Α’, 6 (ΒΕΠ 54, 14).

[38] Μ. Βασιλείου, Περὶ νηστείας, λόγος Β’, 26 (ΒΕΠ 54, 26).

[39] Ἰωάννου Σιναΐτου, Κλῖμαξ, λόγος ΙΔ’, λα’ (Ἀθῆναι: Ἀστήρ, 19792), σ. 85.

[40] Εὐαγρίου, Ὑποτύπωσις Μοναχική, (Φιλοκαλία, τόμ. Α΄, σ. 43).

[41]AlexanderSchmemann, Μεγάλη Σαρακοστὴ (Ἀθήνα: Ἀκρίτας, 1981), σ. 113.

[42] Εὐθυμίου (Στύλιου), «Προβληματικὴ τοῦ ἐνδύματος», Ἐφημέριος 44 (1995), σ. 37.

[43] Ἰωάννου Χρυσοστόμου, Περὶ τῆς τῶν νεκρῶν ἀναστάσεως, 4 (PG 50, 423-424).

[44] Μ. Βασιλείου, Περὶ νηστείας, λόγος Α’, 6 (ΒΕΠ 54, 14).

[45] Γεωργίου Μαντζαρίδη, Χριστιανικὴ Ἠθικὴ (Θεσσαλονίκη: Πουρναρᾶς, 19913), σ. 447.

[46] Μ. Βασιλείου, Περὶ νηστείας, λόγος Β’, 2 (ΒΕΠ 54, 21).

[47] Μ. Βασιλείου, Περὶ νηστείας, λόγος Α’, 7 (ΒΕΠ 54, 16).

[48] Μ. Βασιλείου, Περὶ νηστείας, λόγος Α’, 7 (ΒΕΠ 54, 15).

[49] Ἰωάννου Χρυσοστόμου, Κατὰ μεθυόντων, 1 (PG 50, 433).

[50] Ἰωάννου Χρυσοστόμου, Κατὰ Ἰουδαίων, Α’ (590, Διώτης).

[51] Μ. Βασιλείου, Περὶ νηστείας, λόγος Α’, 9 (ΒΕΠ 54, 18).

[52] Μ. Βασιλείου, Περὶ νηστείας, λόγος Α’, 4 (ΒΕΠ 54, 13).

[53] Γεωργίου Μαντζαρίδη, «Ὀρθοδοξία καὶ οἰκολογικὴ κρίση», Κοινωνία 40 (1997), σ. 138.

[54] Ἰγνατίου (ἀμφιβ.), Πρὸς Φιλιππησίους, ΧΙΙΙ (ΒΕΠ 2, 336).

[55]Διαταγαὶ Ἀποστόλων, Ε’, ΧΧ, 18 (ΒΕΠ 2, 93).

[56]AlexanderSchmemann, Μεγάλη Σαρακοστὴ (Ἀθήνα: Ἀκρίτας, 1981), σ. 114.

[57]Διαταγαὶ Ἀποστόλων, Ζ’, ΧΧΙΙΙ, 2 (ΒΕΠ 2, 124).

[58] Ἰωάννου Χρυσοστόμου, Ὁμιλίαι εἰς τὴν Γένεσιν, Α’, γ’ (ΒΕΠ 91, 16).

[59] Μ. Βασιλείου, Περὶ νηστείας, λόγος Α’, 6 (ΒΕΠ 54, 15).

[60]Tito Colliander, Ὁ δρόμος τῶν ἀσκητῶν, (Ἀθῆναι: Ἀκρίτας,19792),  σ. 108.

[61]AlexanderSchmemann, Μεγάλη Σαρακοστή (Ἀθήνα: Ἀκρίτας, 1981), σ. 108-109.

[62]Ἀριστείδου, Ἀπολογία, 15, 9  ΒΕΠ 3,149.

[63] Ἰωάννου Χρυσοστόμου, Ὁμιλίαι εἰς τὴν Γένεσιν, Β’, α’ (ΒΕΠ 91, 20).

[64]Διαταγαὶ Ἀποστόλων, Ε’, ΧIV, 20 (ΒΕΠ 2, 87).

[65] Μ. Βασιλείου, Περὶ νηστείας, λόγος Β' (ΒΕΠ 54,26).