Δ.Ε. 18
Γιατί, σύμφωνα με το
κείμενο του Erich
Fromm
που ακολουθεί, δεν διασώζεται στα ευαγγέλια το όνομα του ευσεβή πλούσιου σε
αντιδιαστολή με τον Ζακχαίο;
«Τα
άτομα τα επιφυλακτικά, τα κτητικά άτομα απολαμβάνουν την ασφάλεια, αλλά στην
πραγματικότητα είναι πολύ ανασφαλή. Εξαρτιόνται από αυτά που έχουν: χρήματα,
κύρος, το εγώ τους – δηλαδή από πράγματα που είναι έξω απ’ αυτούς. Τι θα γίνουν
όμως αν χάσουν ό,τι έχουν; Γιατί, πραγματικά, οτιδήποτε κι αν έχει κανείς
μπορεί να χαθεί. Είναι πιθανό ότι η περιουσία μπορεί να χαθεί. Είναι πιθανό ότι
η περιουσία μπορεί να χαθεί – και μαζί της, τόσο η θέση όσο και οι φίλοι – και
σε κάθε στιγμή ο καθένας μπορεί, και αργά ή γρήγορα θα υποχρεωθεί, να χάσει τη
ζωή του.
Αν είμαι ό,τι έχω κι αν ό,τι έχω χαθεί, τότε ποιος είμαι; Τίποτ’ άλλο, από μια νικημένη, άδεια,
αξιολύπητη μαρτυρία ενός λαθεμένου τρόπου ζωής. Επειδή μπορεί να χάσω ό,τι έχω, είμαι αναγκαστικά συνεχώς ανήσυχος ότι θα χάσω αυτά που έχω. Φοβάμαι τους
κλέφτες, τις οικονομικές αλλαγές, τις επαναστάσεις, τις αρρώστιες, το θάνατο∙
φοβάμαι ακόμα την αγάπη, την ελευθερία, την ανάπτυξη, την αλλαγή, το άγνωστο.
‘Έτσι είμαι συνέχεια ανήσυχος, υποφέροντας από χρόνια υποχονδρία, που δε
συνεπάγεται μόνο την απώλεια της υγείας μου αλλά και οπουδήποτε άλλου
αποκτήματός μου. Γίνομαι άνθρωπος αμυντικός, σκληρός, καχύποπτος, μοναχικός,
που παρασύρομαι από την ανάγκη να έχω όλο και περισσότερα για να νιώθω
μεγαλύτερη ασφάλεια» (Erich
Fromm, Να Έχεις ή να Είσαι; σ. 143)
Δ.Ε. 17
Ποια χαρακτηριστικά της
σκέψης των μικρών παιδιών ξεχωρίζεις από το κείμενο του Μικρού Πρίγκιπα που
ακολουθεί, και που αν υιοθετούνταν από τους μεγάλους θα άλλαζαν κάποια σημεία
από τη ζωή της σημερινής κοινωνίας;
«Καλημέρα,
είπε ο μικρός πρίγκιπας.
Καλημέρα,
είπε ο σιδηροδρομικός κλειδούχος.
-Τι
κάνεις εδώ; ρώτησε ο μικρός πρίγκιπας.
-Μοιράζω
τους επιβάτες σε δέματα της χιλιάδας, είπε ο κλειδούχος. Στέλνω τα τραίνα που
τους μεταφέρουν πότε δεξιά και πότε αριστερά.
Κι
ένα κατάφωτο τραίνο εξπρές, βροντώντας σαν τον κεραυνό, τράνταξε την καμπίνα
του κλειδούχου.
-Είναι
πολύ βιαστικοί, είπε ο μικρός πρίγκιπας. Τι γυρεύουν;
-Ακόμη
κι ο οδηγός της μηχανής δεν το ξέρει, είπε ο κλειδούχος.
Και
βρόντησε, καταφτάνοντας απ’ την αντίθετη μεριά, δεύτερο κατάφωτο εξπρές.
-Ξαναγυρίζουν
κιόλας; Ρώτησε ο μικρός πρίγκιπας.
-Δεν
είναι οι ίδιοι, είπε ο κλειδούχος. Αυτοί κατεβαίνουν.
-Δεν
ήταν ευχαριστημένοι εκεί που βρίσκονταν;
-Ποτέ
δεν είναι κανείς ευχαριστημένος εκεί που βρίσκεται, είπε ο κλειδούχος.
Και
βρόντησε ο κεραυνός τρίτου κατάφωτου εξπρές.
-Αυτοί
κυνηγούν τους πρώτους επιβάτες; ρώτησε ο μικρός πρίγκιπας.
-Τίποτα
δεν κυνηγούν, είπε ο κλειδούχος. Κοιμούνται εκεί μέσα, ή χασμουριούνται. Τα
παιδιά μόνο κολλούν τη μύτη τους στα τζάμια.
-Τα
παιδιά μόνο ξέρουν τι γυρεύουν, έκανε ο μικρός πρίγκιπας. Χάνουν τον καιρό τους
με μια πάνινη κούκλα, που αποχτάει μεγάλη σημασία, κι αν τους την πάρουν
κλαίνε…
-Είναι
τυχερά.
(Antoine de Saint-Exupery, Ο Μικρός Πρίγκιπας, εκδ. Ηριδανός, σ.76-77)
Ποια χαρακτηριστικά της
σκέψης των μικρών παιδιών ξεχωρίζεις από το κείμενο του Μικρού Πρίγκιπα που
ακολουθεί, και που αν υιοθετούνταν από τους μεγάλους θα άλλαζαν κάποια σημεία
από τη ζωή της σημερινής κοινωνίας;
«Καλημέρα,
είπε ο μικρός πρίγκιπας.
Καλημέρα,
είπε ο σιδηροδρομικός κλειδούχος.
-Τι
κάνεις εδώ; ρώτησε ο μικρός πρίγκιπας.
-Μοιράζω
τους επιβάτες σε δέματα της χιλιάδας, είπε ο κλειδούχος. Στέλνω τα τραίνα που
τους μεταφέρουν πότε δεξιά και πότε αριστερά.
Κι
ένα κατάφωτο τραίνο εξπρές, βροντώντας σαν τον κεραυνό, τράνταξε την καμπίνα
του κλειδούχου.
-Είναι
πολύ βιαστικοί, είπε ο μικρός πρίγκιπας. Τι γυρεύουν;
-Ακόμη
κι ο οδηγός της μηχανής δεν το ξέρει, είπε ο κλειδούχος.
Και
βρόντησε, καταφτάνοντας απ’ την αντίθετη μεριά, δεύτερο κατάφωτο εξπρές.
-Ξαναγυρίζουν
κιόλας; Ρώτησε ο μικρός πρίγκιπας.
-Δεν
είναι οι ίδιοι, είπε ο κλειδούχος. Αυτοί κατεβαίνουν.
-Δεν
ήταν ευχαριστημένοι εκεί που βρίσκονταν;
-Ποτέ
δεν είναι κανείς ευχαριστημένος εκεί που βρίσκεται, είπε ο κλειδούχος.
Και
βρόντησε ο κεραυνός τρίτου κατάφωτου εξπρές.
-Αυτοί
κυνηγούν τους πρώτους επιβάτες; ρώτησε ο μικρός πρίγκιπας.
-Τίποτα
δεν κυνηγούν, είπε ο κλειδούχος. Κοιμούνται εκεί μέσα, ή χασμουριούνται. Τα
παιδιά μόνο κολλούν τη μύτη τους στα τζάμια.
-Τα
παιδιά μόνο ξέρουν τι γυρεύουν, έκανε ο μικρός πρίγκιπας. Χάνουν τον καιρό τους
με μια πάνινη κούκλα, που αποχτάει μεγάλη σημασία, κι αν τους την πάρουν
κλαίνε…
-Είναι
τυχερά.
(Antoine de Saint-Exupery, Ο
Μικρός Πρίγκιπας, εκδ. Ηριδανός, σ.76-77)
ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΑ ΓΙΑ ΤΗΝ Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΟΡΙΖΟΝΤΙΑ
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
5
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ΟΡΙΖΟΝΤΙΑ
1. Ένας Κριτής
2.Ονομάζεται η γέννηση των θεών στις
μυθολογίες
3. Μια γυναίκα Κριτής
4. … έτος: Κοινωνικός θεσμός της μωσαϊκής
νομοθεσίας
5. Ο Χριστός
ονομάζεται και νέος ……..
6. Μια γυναίκα του Ιακώβ
7. Κλείστηκε ανάμεσα στο Θεό και στον Αβραάμ
8. Η πρώτη χαρμόσυνη είδηση του Θεού στον
άνθρωπο (ολόκληρη γραφή)
9. Το όνομα της μητέρας του Χριστού
10. Γιος του Ιωσήφ
11. Γιος του Ιακώβ – φυλή του Ισραήλ
12. Και άλλος γιος του Ιακώβ – φυλή του Ισραήλ
ΚΑΘΕΤΑ
1. Φυλή
του Ισραήλ
2.
Η
Εκκλησία ονομάζεται και νέος ………
3.
Το
όνομα του Θεού, όπως αποκαλύφθηκε στον Μωυσή
4.
Η
αποκάλυψη του Θεού στον άνθρωπο
5.
Θεά
των Χαναναίων
6.
Γυναίκα
του Ιακώβ
7.
Ονομάζεται
η δημιουργία του κόσμου
8.
Αυτό
σημαίνει το πάσχα
9.
Ονομάζεται
η Παναγία και νέα ……