Τρίτη 18 Νοεμβρίου 2025

Σιωπηρὴ ἀντίδραση γιὰ τὸν προσωπικὸ ἀριθμό, Ἑστία 11.11.2025

Μανώλη Κοττάκη, 

Διάβρωσις σὲ ἐξέλιξη

Ἑστία 11.11.2025


    MIA ἀπὸ τὶς συνέπειες τοῦ νὰ ἔχεις χάσει τὴν ψυχή σου εἶναι νὰ ἀγνοεῖς τὶς εὐαισθησίες τοῦ εὐρύτερου ἀκροατηρίου σου καὶ νὰ ὑποτιμᾶς τὶς συνέπειες τῶν ἀποφάσεών σου. Ἡ Κυβέρνηση ἔχει, αὐτὴν τὴν στιγμή, ἑστιασμένη τὴν προσοχή της στὴν ἐν ἐξελίξει ἐσωκομματικὴ κρίση στὴν κοινοβουλευτικὴ ὁμάδα καὶ στὴν κορυφὴ μὲ τὶς πρώην ἡγεσίες τοῦ κόμματος. Στὴν νέα δικογραφία τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ, ὅπου ὡς ἐμπλεκόμενοι φέρονται μεταξὺ ἄλλων ὁ νῦν Ὑπουργός Ἀγροτικῆς Ἀνάπτυξης καὶ ὁ Γραμματέας τῆς ΝΔ. Στὴν κατάθεση ὑπουργῶν στενῶν συνεργατῶν τοῦ κυρίου Μητσοτάκη στὴν ἐξεταστική, ὅπως οἱ κύριοι Σκέρτσος καὶ Μυλωνάκης. Στὶς κινητοποιήσεις ποῦ προγραμματίζουν ἀρχὲς Δεκεμβρίου οἱ ἀγρότες. Στὶς διαδηλώσεις «ντελιβεράδων» ἀνὰ τὴν ἐπικράτεια. Στὴν ἀνοικτὴ πληγὴ τοῦ ὑπερ-Ταμείου καὶ τῶν ΕΛΤΑ. Στὴν ἀκρίβεια. Στὶς ἀόρατες συμμαχικὲς πιέσεις γιὰ τὰ ἑλληνοτουρκικά.

 

    Πράγματι, ὅλα αὐτὰ εἶναι ἐξαιρετικὰ σοβαρὰ ζητήματα. Ἀλλὰ μέσα στὸν ὀρυμαγδὸ βρίσκεται σὲ ἐξέλιξη ἡ σιωπηρὴ διαμαρτυρία τῆς ἑλληνικῆς κοινωνίας γιὰ κάτι ποῦ τῆς ἀνακοινώθηκε τελεσιγραφικῶς χωρὶς νὰ τῆς δοθεῖ δυνατότητα ἐπιλογῆς: γιὰ τὸν προσωπικὸ ἀριθμὸ ποῦ θὰ τυπωθεῖ στὴν νέα ἀστυνομικὴ ταυτότητα καὶ θὰ ὁδηγεῖ μελλοντικὰ στὴν πιστοποίηση τοῦ χρήστη του. Ἕνᾶς ἀριθμὸς ἔρχεται νὰ ἀντικαταστήσει τὴν ἰδιοπροσωπία. Πολὺ ὀργουελικό. 

    Ἡ Κυβέρνηση θεώρησε τὸ θέμα ἀσήμαντο πολιτικά. Ὑποτίθεται ὅτι υἱοθετεῖται γιὰ τὴν βελτίωση τῶν παρεχομένων ὑπηρεσιῶν ἀπὸ τὸ Δημόσιο, καθὼς σὲ αὐτὸν τὸν ἀριθμὸ θὰ συγκεντρωθοῦν ὅλα τὰ προσωπικά μας ἀρχεῖα καὶ δεδομένα στὶς συναλλαγές μας μὲ τὸ δημόσιο. ΑΦΜ, ΑΜΚΑ, Ἄυλη Συνταγογράφηση, Λίστες Ἐμβολιασμῶν, Δημοτολόγια κ.λπ. Τὸ Μέγαρο Μαξίμου θεώρησε ὅτι ἂν διαθέτει τὴν συγκατάθεση τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, τὸ θέμα εἶναι λελυμμένο καὶ τὰ σκυλιὰ δεμένα. Πράγματι, ἡ Ἱερὰ Σύνοδος γνωμοδότησε ὅτι τὸ ζήτημα δὲν εἶναι θεολογικὸ καὶ παρεῖχε τὴν ἀπαραίτητη κάλυψη στὴν Κυβέρνηση γιὰ νὰ ἐπιδοθεῖ στὰ «εἰρηνικά της ἔργα». Μόνο ποῦ καὶ αὐτὴ τὴν φορά, ὅπως μὲ τὸν γάμο τῶν ὁμόφυλων ζευγαριῶν, τῆς διέφυγαν τῆς Κυβέρνησης δύο θεμελιώδεις πτυχὲς τῆς ὑποθέσεως. 

    –Ἡ πρώτη εἶναι ὅτι ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος δὲν ἔχει τὴν παλαιὰ ἐπιρροή της στὸ πλήρωμά της. Οἱ παρακαταθῆκες τῶν Ἁγίων, τὰ μοναστήρια, οἱ ἡγούμενοι καὶ οἱ ἡγουμένες καθὼς καὶ ἁπλοὶ ἱερεῖς ἔχουν μεγαλύτερη ἐπιρροὴ στὴν ζωὴ ἑνὸς πολίτη ποῦ θρησκεύεται σὲ σύγκριση μὲ τὸν Μητροπολίτη του. Ὑπάρχουν βεβαίως καὶ Μητροπολῖτες μορφὲς ποῦ λατρεύονται, ἀλλὰ μετρημένοι. Τὸ ζήτημα ἀπασχολεῖ ἀπὸ πολὺ παλαιὰ τόν Ὀρθόδοξο Διάλογο. Ἀπὸ τότε ποῦ ὁ προσωπικὸς ἀριθμὸς νομοθετήθηκε γιὰ πρώτη φορὰ τὸ 1986 μὲ τὸν νόμο 1599 ὡς «ΕΚΑΜ». Στὸ διαδίκτυο κάνει θραύση ἡ ὁδηγία τοῦ Ἁγίου Παϊσίου «μὴν βιαστεῖτε νὰ τὸν πάρετε!». Πρὶν ἀπὸ πολλὰ χρόνια κάποιοι φιλελεύθεροι διανοητὲς θὰ γελοῦσαν σαρκαστικὰ μὲ ὅλα αὐτά. Ἀλλὰ μετὰ τὴν τηλεοπτικὴ βιογραφία τοῦ Ἁγίου ἀπὸ τὸ Mega καὶ τὸν βαθὺ ἀντίκτυπό της στὴν εὐρύτερη κοινωνία, δὲν εἶναι ἴδια ἡ ἀτμόσφαιρα. Τὰ πνευματικά του σύνορα διευρύνθηκαν καὶ οἱ «λογισμοί» του διαδόθηκαν. Ἀλλὰ γιὰ τὸ χωρὶς παραστάσεις «κοσμικὸ Μαξίμου» τὸ ὁποῖο εἶναι ἄγευστο ἀπὸ τὴν πνευματικότητα ὅλων αὐτῶν τῶν ἀνθρώπων, ὅλα αὐτὰ εἶναι ἄρρητα ρήματα. 


    Ἡ δεύτερη πτυχὴ εἶναι ὅτι τὸ θέμα ξέφυγε ἀπὸ τὰ στενὰ ὅρια τῶν ἐκκλησιαστικῶν ὀργανώσεων καὶ κομμάτων, ὅπως ἡ Νίκη, ποῦ προβάλλουν τὴν ὑπόθεση αὐτὴ μὲ κάθε εὐκαιρία. Αὐτὸν τὸν καιρὸ κυκλοφορεῖ ἀπὸ κινητὸ σὲ κινητὸ καὶ ἔχει γίνει viral ἕνα βίντεο τοῦ Πανούση, στὸ ὁποῖο ὁ Τζιμάκος (τὸν ὁποῖο γνώρισα στὸν City 99,5 Fm τῆς Γιάννας) καλεῖ μιά ...πιτσαρία γιὰ νὰ παραγγείλει μία πίτσα, ἀλλὰ ἡ ὑπάλληλος τοῦ λέει ὅτι ...ἀπαγορεύεται νὰ τὴν παραγγείλει, γιατί αὐτὸ ἀπαγορεύεται ἀπό ...τὸν ἰατρικό του φάκελο. Καὶ ὅταν παραγγέλνει τὴν σωστὴ πίτσα καὶ ζητᾶ νὰ πληρώσει μὲ κάρτα, ἡ ὑπάλληλος τὸν ἐνημερώνει ὅτι ...μία ἀπὸ τὶς κάρτες του ἔχει λήξει. Ἂν καὶ τὸ παράδειγμα ἀφορᾶ τὴν σχέση τοῦ πολίτη μὲ τὸν ἰδιωτικὸ τομέα, σαρώνει αὐτὴ τὴν ἐποχὴ καὶ ἔχει «πέραση», ἀκόμη καὶ σὲ ἄτομα ποῦ δὲν ἔχουν ἰδιαίτερη σχέση μὲ τὸ Θεῖον. Ἡ πληροφορία ὅτι πολλὲς εὐρωπαϊκὲς χῶρες δὲν ἐφαρμόζουν τὸν προσωπικὸ ἀριθμό, ἡ εἴδηση τοῦ ὅτι ἡ Κυβέρνηση τοῦ Καναδᾶ συνέδεσε ἀρχεῖα καὶ «πάγωσε» τραπεζικοὺς λογαριασμοὺς ἀπεργούντων ὁδηγῶν νταλίκας γιὰ νὰ τοὺς πιέσει νὰ ἀναστείλουν τὶς κινητοποιήσεις τους, κάνει τοὺς πολῖτες πολλοὶ σκεπτικούς. 

    Ἀρκετοὶ ἀπὸ αὐτοὺς ἐκλαμβάνουν τὸν προσωπικὸ ἀριθμὸ ὡς νέα ἀπόπειρα περιορισμοῦ τῆς ἐλευθερίας τους καὶ ὡς μελλοντικὴ ἐπέλευση ψηφιακῆς δικτατορίας. Μαζὶ μὲ τὸ ψηφιακὸ εὐρὼ τὸ ὁποῖο εἶναι ἐξ ἀρχῆς προβληματικὸ ὡς πρὸς τὴν διαχείριση τῶν προσωπικῶν δεδομένων πολιτῶν. Οἱ πολῖτες θεωροῦν ὅτι καὶ τὶς καλύτερες προθέσεις νὰ ἔχει αὐτὴ ἡ Κυβέρνηση γιὰ τὴν κατάργηση τῆς γραφειοκρατίας (ἂν εἶσαι στὸ ἐξωτερικὸ καὶ ἀντιμετωπίσεις πρόβλημα ὑγείας οἱ ἰατροὶ ἔχουν ἀμέσως σωτήρια πρόσβαση στὸ ἱστορικὸ ὑγείας σου), κανεὶς δὲν ξέρει τί χρήση συνδεδεμένων ἀρχείων μπορεῖ νὰ κάνει στὸ μέλλον μιὰ ἄλλη κυβέρνηση μὲ αὐταρχικὰ χαρακτηριστικά. Ἀκόμη καὶ ἂν ἀγνοεῖ αὐτὲς τὶς δύο πτυχὲς ἡ κυβέρνηση ὅμως θὰ ἔπρεπε νὰ εἶχε συλλάβει τὸ εὖρος τῆς ἐπιφύλαξης: Μόνο 2 ἑκατομμύρια Ἕλληνες πολῖτες σὲ σύνολο 11 ἑκατομμυρίων παρέλαβαν αὐτοβούλως τὸν προσωπικὸ ἀριθμό. Τὸ 80% ἀρνήθηκε νὰ τὸν παραλάβει. Τὸ ἁρμόδιο Ὑπουργεῖο θεώρησε ὅτι τὸ πρόβλημα ἐπιλύεται μὲ τὴν ὑποχρεωτικὴ ἀπόδοση τοῦ ἀριθμοῦ σὲ χιλιάδες πολῖτες χωρὶς τὴν συναίνεσή τους. Στὴν πραγματικότητα τὸ ἐπιδεινώνει. 


    Πρῶτον, διότι ἡ Κυβέρνηση ὅπως καὶ μὲ τὸν γάμο τῶν ὁμόφυλων ζευγαριῶν ἐπιλέγει καὶ πάλι τὴν «φιλελεύθερη» ἐπιβολή. Χωρὶς διάλογο. Δεύτερον, διότι στὸ «ἀθόρυβο» ὑπάρχει σὲ ἐξέλιξη ἐκστρατεία ποῦ παροτρύνει τοὺς πολῖτες ποῦ παραλαμβάνουν τὸν ἀριθμὸ μὲ mail νὰ μὴν ἐνεργοποιοῦν τὰ δεδομένα του, μὲ βάση τὴν φόρμα ποῦ τοὺς προτείνεται. Τὰ πράγματα λοιπὸν δὲν εἶναι καὶ τόσο ἁπλά. Ὁ ἐλιτισμὸς τοῦ Μαξίμου σύντομα θὰ συνειδητοποιήσει ὅτι ἔχει ἕνα ἀκόμη πρόβλημα νὰ διαχειριστεῖ λὸγῳ τῆς κατάρρευσης τῆς ἐμπιστοσύνης πρὸς τοὺς Θεσμούς, καὶ ἀργὰ ἢ γρήγορα μὲ τὸ γνωστὸ ὕφος θὰ ἀρχίσει νὰ μιλᾶ γιὰ ἐπικοινωνιακὲς ἀστοχίες. Θὰ εἶναι ἀργά. Ἡ διάβρωση στὰ θεμέλια τῆς Κυβέρνησης καὶ τοῦ κόμματος θὰ ἔχει ἐπεκταθεῖ. Καλὰ ξεμπερδέματα.